Djøf: Forhastet at lade embedsværket være syndebuk

Rigsrevisionens beretning om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri har givet anledning til kritik fra flere sider af embedsværket i Miljø- og Fødevareministeriet. Djøfs formand, Lisa Herold Ferbing udtaler følgende:

”Det er en alvorlig kritik som Rigsrevisionens og statsrevisorerne rejser, og det er en sag, som selvsagt optager befolkningen meget. I pressen stilles der spørgsmålstegn ved embedsværkets loyalitet, og det synes jeg er meget beklageligt.”

”Hvad baggrunden er for de forhold i Miljø- og Fødevareministeriet, der kritiseres, er stadig usikkert. Hvis et ansvar skal placeres, bør det undersøges – før man peger fingre af embedsværket. Det er forhastet at lade embedsværket være syndebuk, da sagens rette sammenhæng og ansvarsfordeling, er uafklaret”.

”Jeg synes, det er vigtigt at holde sig for øje, at internationale og danske undersøgelser generelt viser, at den offentlige sektor og embedsværket i Danmark loyalt og kompetent arbejder efter de love og regler som Folketinget har vedtaget. Det har været fremme i medierne, at lovgivningen har søgt at vægte forskellige hensyn. Men i sidste ende har det været skiftende ministres ansvar, at sikre en forvaltning i tråd med Folketingets ønsker”.