Djøf får ny formand

Henning Thiesen afløser Lisa Herold Ferbing som formand for Djøfs 92.000 medlemmer.

Djøfs øverste myndighed, Repræsentantskabet, har i dag den 22. marts 2018 enstemmigt valgt Henning Thiesen, som ny formand for Djøf.

Henning Thiesen ser frem til mødet med fremtidens udfordringer i spidsen for Djøf:

- Djøfs 92.000 medlemmer er stort set ligeligt fordelt mellem job i den private og offentlige sektor. Som faglig organisation skal vi være på forkant med de ændringer, der sker i djøfernes arbejdsliv på grund af den teknologiske udvikling, internationalisering og et arbejdsmarked i hastig forandring. Det bliver en spændende opgave at være med til at føre Djøf videre ind i en stadig mere digital tidsalder. Vi skal sikre, at Djøf har de rigtige tilbud, der også digitalt understøtter medlemmernes arbejdsliv, uanset hvor de er i deres karriere, siger Henning Thiesen.

Han er også meget optaget af djøfernes omdømme og den djøf-bashing, man ofte møder i den offentlige debat

- Det handler om en global, anti-elitær bølge. I udlandet kalder man det ’elite’. I Danmark kalder man det ’djøfisering’. Djøfere, som passer deres arbejde, bliver pludselig skydeskive for alt, hvad man er vred over. Fra politiske beslutninger, man er uenig i, til globaliseringens konsekvenser. Derfor skal Djøf fortælle den positive historie om djøfernes bidrag til udviklingen af det private erhvervsliv og den offentlige sektor, fastslår han og fortsætter:

- Vi skal vise, at djøferne er en del af løsningen. Ikke problemet. Djøf skal være til stede i samfundsdebatten med udgangspunkt i et mål om et samfund med sammenhængskraft og demokratisk dialog.

På den korte bane følger Henning Thiesen de igangværende overenskomstforhandlinger på det offentlige arbejdsmarked.

- Jeg håber, det kan lykkes at lande en aftale med Forligsmandens hjælp, så vi kan undgå en konflikt, der sætter store dele af Danmark i stå, slutter den nyvalgte formand.

Henning Thiesen afløser Lisa Herold Ferbing, som træder af efter 6 år på formandsposten.

CV og blå bog

Henning Thiesen er uddannet cand. jur., 65 år

Formand for Djøfs Offentlige Chefer 2012 – 2018

Direktør for Beredskabsstyrelsen siden 2011

Før det bl.a. politidirektør i Københavns Vestegns Politi, vicepolitimester i PET og statsadvokat for Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet.

Yderligere information

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.

Et foto af Henning Thiesen til fri afbenyttelse kan hentes her: https://www.skyfish.com/p/djoef/663694

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 107.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøfs Trivselsalliance: Universiteter tager hånd om studerendes trivsel og indgår løfte21.3.2024 06:05:17 CET | Pressemeddelelse

Seks universiteter har nu indgået og forpligtet sig på et trivselsløfte, der skal forbedre de studerendes trivsel ved at inddrage trivsel som en del af de faglige aktiviteter. “Hvis vi virkelig skal lykkes med at gøre en forskel, er det vores overbevisning, at trivselsarbejdet skal ind i undervisningen på uddannelserne,” siger Kristian Lauta, formand for Djøfs Trivselsalliance og prorektor på Københavns Universitet.