Djøf: Er magtens tredeling i opbrud?

Djøf og Nordisk Administrativt forbund inviterer til debat d. 27. oktober 2016 om magtens tredeling – grundlaget for det danske demokrati

Torsdag den 27. oktober 2016 kl. 17-20 inviterer Djøf og Nordisk Administrativt Forum, NAF, til debat om magtens tredeling.

Magtens tredeling er selve grundlaget for det danske demokrati. Men hvordan står det egentlig til med dette grundlovssikrede princip, der skal sikre borgerne mod misbrug af magten? Redaktionen er velkommen, når Djøf og NAF udarbejder tilstandsrapporten for magtens tredeling i det 21. århundrede med magtens centrale parter.

Nogen vil hævde, at vi lever i en postfaktuel tidsalder, hvor afstanden mellem vælgerne og deres politikere er blevet større. Samtidig er der eksempler på, at de vandtætte skotter i magtens tredeling ikke længere holder helt tæt. Og er princippet om magtens tredeling overhovedet tidssvarende, når nu medierne og de sociale medier i højere grad er magtarenaer i samfundet?

16.30 Tjek ind

17.00 Velkommen ved Hans Engell og Claes Nilas

17.15 1. debatrunde: Holger K. Nielsen, Henning Thiesen, Jørgen Steen Sørensen og Lisbeth Knudsen

18.00 Pause med sandwichbuffet

18.30 2. debatrunde: Morten Bødskov, Mikael Sjöberg, Kristian Wendelboe og Astrid Haug

19.20 3. debatrunde: Alle debattører på scenen med spørgsmål fra salen

20.00 Tak for i aften

Vi udfordrer magtens parter på forskellige aspekter af magtens tredeling. Slagets gang bliver styret af Hans Engell og Claes Nilas, der blandt andet vil styre debatten ind på:

• Balancen mellem Folketinget, regeringen og domstolene
  • Mediernes rolle som "den fjerde statsmagt"
  • Den udøvende magts interne balance - staten overfor kommunerne
  • Hvem, der egentlig har magten i dagens Danmark

Oplægsholdere er

• Morten Bødskov, tidligere justitsminister og MF, Socialdemokratiet.
  • Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør for Mandag Morgen Danmark og bestyrelsesformand for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
  • Holger K. Nielsen, tidligere udenrigsminister samt medlem af Folketingets Præsidium og MF for SF
  • Astrid Haug, digital rådgiver og forfatter. Tidligere community manager på Berlingske og pressechef på Christiansborg.
  • Jørgen Steen Sørensen, Folketingets Ombudsmand.
  • Mikael Sjöberg, landsdommer ved Østre Landsret og formand for Dommerforeningen.
  • Henning Thiesen, Formand for Offentlige Chefer, Djøf, og direktør for Beredskabsstyrelsen.
  • Kristian Wendelboe, direktør for KL.

Se mere om programmet her:

Arrangementet finder sted i forsamlingshuset Bethesda, Rømersgade 17, København K.

Redaktionen er velkommen til at deltage. Venligst tilmelding til undertegnede.

Torben Gross, Pressechef i Djøf, Tlf. 21 49 01 73, mail tgr@djoef.dk