Djøf: Drop besparelser på uddannelserne

Djøf opfordrer til, at Folketinget allerede fra 2019 dropper besparelser på uddannelserne

Regeringens forslag til finanslov for 2019 indeholder et forslag om, at omprioriteringsbidraget på 2 pct. på uddannelserne skal videreføres frem til 2022.

- Det er kortsigtet og kommer helt uundgåeligt til at påvirke udbuddet og kvaliteten af uddannelserne negativt. Allerede i dag er hele uddannelsessektoren presset af de årlige besparelser, konstaterer Henning Thiesen, formand for Djøf.

Han hæfter sig ved, at regeringen vil afsætte en pulje på 600 millioner kroner til et kommende udspil på universitets- og erhvervsuddannelsesområderne.

- Det er fint, men opvejer desværre ikke besparelserne fra den generelle grønthøster, som alle uddannelsesområder og herunder samfundsvidenskaberne lider under. Fjern nu det omprioriteringsbidrag allerede i 2019, siger Henning Thiesen.

Djøf er helt enig i regeringens ambitioner om at gøre det lettere for virksomhederne at ansætte udenlandsk arbejdskraft.

- Virksomhederne skal selvfølgelig kunne rekruttere medarbejdere med de rigtige kompetencer, uanset hvilken nationalitet, de har. Men i den forbindelse vil det også være oplagt at fjerne tidslerne fra skatteaftalen fra februar, hvor man gør det vanskeligere for danskere at arbejde og studere nogle år i udlandet, hvis de gerne vil vende tilbage til Danmark med deres viden og erfaringer, påpeger Henning Thiesen.

Finanslovsforslaget indeholder forslag om at investere i at få genoprettet SKAT.

- Det er godt og afgørende nødvendigt, at man får genetableret tilliden til et effektivt og velfungerende skattevæsen, der har de rigtige og moderne værktøjer. Det er fundamentet under det danske samfund. Desværre tager det tid og koster mange penge at råde bod på tidligere års massive besparelser, men der tegner sig heldigvis et bredt politisk flertal for at få genoprettet SKAT, fremhæver Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.