Djøf: Brug for klare regler om psykisk arbejdsmiljø

Godt med stærkere fokus på psykisk arbejdsmiljø. Der skal være sammenhæng mellem mål og midler, siger Djøf.

- Der er brug for klare regler om psykisk arbejdsmiljø, der kan sikre en mere systematisk indsats i forhold til f.eks. forebyggelse af stress og psykisk nedslidning. Derfor ser Djøf frem til, at regeringen følger op på rådene fra Ekspertudvalget om arbejdsmiljøindsatsen, som i dag har offentliggjort sine anbefalinger, siger Henning Thiesen, formand for Djøf.

Han konstatere, at mere end fire ud af ti djøfere beskriver sig selv som stressede i hverdagen, hvilket er alarmerede mange. Såvel ledere som medarbejdere oplever ofte at være fanget i et krydspres mellem tid, opgaver og ressourcer.

- Derfor er det også helt afgørende med udvikling af nye og bedre muligheder for uddannelse i psykisk arbejdsmiljø til ledere, som Ekspertudvalget foreslår. Ledere med personaleansvar har selvfølgelig en væsentlig opgave i at spotte og ikke mindst forebygge stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø på den enkelte arbejdsplads, siger Henning Thiesen.

Djøf finder det også rimeligt at skærpe sanktioner til arbejdsgivere, der gentagne gange overtræder arbejdsmiljøloven, som Ekspertudvalget foreslår.

- Dog er en væsentlig forudsætning for, at Arbejdstilsynet kan spille en større rolle i forhold til udfordringer med de psykiske arbejdsmiljø på en række arbejdspladser, at Arbejdstilsynets tilføres de nødvendige kompetencer og ressourcer, så der er sammenhæng mellem mål og midler, slutter Henning Thiesen.

Henning Thiesen træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.