Djøf: Brug for at tale den offentlige sektor op – ikke ned

Rigtigt med stærkere fokus på god ledelse i den offentlige sektor. Men det handler også om, at regeringen sikrer de rigtige rammer for ledelse, siger Hanne Fugl Eskjær, formand for de offentlige chefer i Djøf.

- Vi har en stærk og velfungerende offentlig sektor i Danmark. Det viser alle internationale undersøgelser. Men selvfølgelig kan den blive endnu bedre. Djøf er enig med regeringen i, at veldrevne offentlige organisationer er afgørende for både at skabe resultater og sikre trivsel på de offentlige arbejdspladser. Min oplevelse er, at netop god ledelse står meget højt på de offentlige chefers dagsorden. I hverdagen arbejder vi seriøst med at levere både god personaleledelse og gode resultater.

Det siger formanden for de ca. 7.500 Offentlige Chefer i Djøf, Hanne Fugl Eskjær, i en kommentar til regeringens udspil om en Ledelses- og kompetencereform.

Med en række gode initiativer og anbefalinger vil regeringen understøtte, at medarbejdere og ledere kan udvikle deres lederkompetencer og faglige kompetencer. Udover at nedbringe sygefraværet og løfte ledelseskvaliteten lægger regeringen op til, at der skal fyres flere offentlige chefer.

- Det er en myte, at der skulle være en håndsky kultur i den offentlige sektor mod at afskedige ledere, der ikke præsterer. De seneste tal viser, at I alt 210 offentlige djøf-chefer blev fyret i 2017, siger Hanne Fugl Eskjær.

Djøf er derfor også skeptisk over for et unuanceret fokus på den enkelte leder og hans eller hendes evner som leder. Dårlig performance afhænger ikke nødvendigvis af den enkelte person, men også af de rammer, man skal navigere i.

- Dårlige resultater i en afdeling eller en institution skyldes ikke nødvendigvis en dårlig leder. Vi er nødt til at se på rammerne – også de økonomiske og styringsmæssige. Det handler også om mindre politisk styring og mere plads til ledelse. Og ressourcer til kompetenceudvikling, fastslår hun.

Hanne Fugl Eskjær træffes for yderligere kommentarer ved henvendelse til pressechef Torben Gross, tlf. 21 49 01 73.

Djøf er den faglige organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 95.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet.