Dit toilet er ikke en skraldespand!

I en ny og direkte kampagne understreger Assens Forsyning A/S vigtigheden af, ikke at komme noget i toilettet, som du ikke har spist eller drukket først. I modsat fald kan kloakkerne stoppe til og afledningen af spildevand blive blokeret.
Det er både dyrt, ubehageligt og i værste fald sundhedsskadeligt, hvis kloakkerne stopper til og det ikke er muligt, at komme af med sit spildevand. Det understreger Assens Forsyning A/S i en ny kampagne. Illustration: Assens Forsyning A/S.

KAMPAGNE:

Dit toilet lægger r*v til meget...
- men det accepterer faktisk kun tre ting! Nemlig lort, pis og papir!

Så direkte lyder budskabet fra Assens Forsyning A/S, der via en kampagne i trykte og elektroniske medier samt på Facebook, opfordrer borgerne i Assens Kommune til at skærpe deres opmærksomhed i forhold til, hvad de kommer i toilettet.

Formålet er at minde dem om, at toilettet bestemt ikke er en skraldespand, og at det kan få alvorlige konsekvenser, at bruge det til andet. Det er nemlig både dyrt, ubehageligt og i værste fald sundhedsskadeligt, hvis kloakkerne stopper til og det ikke er muligt at komme af med sit spildevand.

”Vi ser desværre alt for ofte, at vatpinde, engangsvaskeklude, vådservietter, rondeller, tamponer, hygiejnebind, kondomer og lignende havner i toilettet og ikke i skraldespanden, hvor det retteligt hører hjemme. Når det sker, er der stor risiko for, at kloakken stopper til, eller at spildevandet på anden måde forsinkes på sin vej til renseanlægget. Det kan for eksempel ske ved, at en pumpestation stopper til, og at spildevandsafledningen dermed bliver blokeret – ikke bare fra borgerens egen husstand, men også fra naboer og andre ejendomme i kvarteret,” fortæller drifts- og projektchef Michael Dissing Nielsen.

En dyr og bekostelig affære
Assens Forsyning A/S sender flere gange om ugen personale ud for at reparere brønde og pumper, som er stoppet til med ting, der ikke hører hjemme i kloaksystemet.

”Vi oplever, at folk smider de mest utrolige ting i toilettet, som sætter sig fast og stopper for afledningen. Toiletpapir opblødes og opløses sammen med spildevandet, men det gør andre genstande ikke. De klumper sig i stedet sammen og sætter sig fast – enten i vores brønde og pumper – eller også i indløbsristen på selve renseanlægget. Vatpinde og engangsvaskeklude er her den helt store udfordring, men vi ser også kattegrus, emballage, bleer, klude, undertøj og meget andet, som årsag til nedbrud,” tilføjer Michael Dissing Nielsen.

I de fleste tilfælde er det fællesskabet, der betaler udgifterne, som følger med tilstoppede brønde og pumper. Men i de situationer, hvor der er gentagende problemer med afledningen fra specifikke ejendomme, og hvor det er tydeligt, at det skyldes ting, der ikke hører hjemme i toilettet, modtager ejeren en regning. Dermed eksisterer der også et økonomisk incitament til kun at bruge toilettet til det, det er beregnet til – nemlig lort, pis og papir!

På Facebook samt i trykte og elektroniske medier
Assens Forsyning A/S formidler den kommende tid kampagnen om, at toilettet ikke er en skraldespand. Det sker i trykte og elektroniske medier samt på Facebook, hvor flere end 7.500 borgere allerede har set budskabet. Der er samtidig oprettet en hjemmeside, http://www.assensforsyning.dk/kun3ting, med videoer og anden information om, hvad toilettet accepterer, ligesom der er udgivet en pjece, som udleveres til de husstande, hvor der er særlige problemer med tilstoppede brønde og pumper.

• Assens Forsyning A/S råder over cirka 230 overvågede pumpestationer med omkring 3-4 tilstopninger om ugen. Det giver cirka 175 udkald om året, hvor to medarbejdere i lastbil med kran, rykker ud – og det vel og mærket på alle mulige tidspunkter af døgnet
  • Assens Forsyning A/S har herudover cirka 800
    hustandspumpestationer, som ikke er overvåget, men hvor der også sker hyppige tilstopninger
  • Det koster en masse tid, materialer og temmelig store summer, at rense og udskifte ødelagt udstyr. Det er derfor vigtigt at understrege, at det er en fælles opgave og et fælles ansvar, at kloakken fungerer

NEJ TAK!
Desværre er det et kendt fænomen, at visse ting havner i toilettet og ikke i skraldespanden, hvor det retteligt hører hjemme. Her er nogle af de ting, der IKKE hører hjemme i toilettet:

• Bleer
  • Engangsvaskeklude
  • Hygiejnebind
  • Hår
  • Kattegrus
  • Kondomer
  • Køkkenrulle
  • Papirs lommetørklæder
  • Rondeller
  • Tamponer
  • Tandtråd
  • Trusseindlæg
  • Vat
  • Vatpinde
  • Vådservietter

Det kan føre til oversvømmelser og forurening, både hos den enkelte borger, men også i naturen, når klude og andre fremmedlegemer sætter sig fast i kloaksystemet. Foto: Assens Forsyning A/S.
Går en pumpe i stykker, kommer spildevandet ikke videre. Samtidig koster det en masse tid, materialer og temmelig store summer, at rense og udskifte ødelagt udstyr. Foto: Assens Forsyning A/S.
Dit toilet lægger r*v til meget… Men det accepterer faktisk kun tre ting! Nemlig lort, pis og papir! Vær derfor opmærksom på, hvad du kommer i toilettet. Illustration: Assens Forsyning A/S.