Dit humør har betydning for dit immunforsvar

Vinterhalvåret er godt i gang og byder på både færre dagtimer med sol og mere kulde. Det går udover humøret, der har indflydelse på dit immunforsvar.
Et sundt tarmsystem påvirker vores humør, der overraskende har betydning for vores immunforsvar, som kæmper ekstra meget i de kolde vintermåneder. Foto: PR.

De kolde vintermåneder er over os, og bakterier og vira igen er på spil. Det sætter immunforsvaret under pres.  Men ifølge Charlotte Bech, der er praktiserende læge og direktør hos Charlotte Bech Læge og Sundhed, skal vi ikke kun tænke på de traditionelle sundhedsfaktorer for at hjælpe immunforsvaret.

– Selvfølgelig gør faktorer som god søvn, sund kost og motion en forskel for immunforsvaret, men flere glemmer vigtigheden af et sundt sind. Psyken har en stor betydning for vores velbefindende og især immunforsvaret i vinterperioden, forklarer Charlotte Bech.

Det er naturligt i vinterperioden, at vores humør daler en anelse, men det må ikke tage overhånd – eller i værste fald udvikle sig til en vinterdepression. Så er det nemlig, at det kan gå udover dit immunforsvar, forklarer Charlotte Bech, der henviser til psykoneuroimmunologisk forskning.

– Psykoneuroimmunologi forbinder de psykiske og emotionelle reaktioner i hjernen med vores immunforsvar. Her har man fundet ud af, at vores hjerne styrer immunforsvaret gennem det autonome og sensoriske nervesystem. Mange års forskning har vist, at personer med depression eller angst har større sandsynlighed for et nedsat immunforsvar, hvilket lader bakterier og viras bide sig fast nemmere, fortæller Charlotte Bech.

Sund mave påvirker humøret

Normalt er det psyken, der har en indvirkning på maven, men tilfældet gør sig faktisk også gældende den anden vej. Derfor er det især vigtigt at sørge for gode forhold i tarmene, hvis man vil tage hånd om sit mentale helbred. Forbindelsen bør tages in mente, når vinterperioden kommer, mener Charlotte Bech.

– Tarmflora er en faktor, der overraskende er med til at ændre psyken. Det viser et studie på stressede studerende, der blev tildelt psykobiotika, der er en bestemt type probiotika, som er levende mikroorganismer, der har effekt på floraen i tarmen og derned psyken. Resultatet for de studerende blev et lavere niveau af stresshormonet kortisol og en forhøjning af det neurologiske lykkestof serotonin. Det er en form for tre-trins-raket med tarmen, psyken og immunforsvaret. En sund tarmflora danner grundlag for et sundere immunforsvar, forklarer hun.

Aloe Vera hjælper tarmen

Den væsentlige forbindelse mellem tarmen, psyken og immunforsvaret gør, at mange bør fokusere på et sundt tarmsystem. Flere studier har i den forbindelse vist, at aloe vera har en positiv effekt på tarmsystemet. Jesper Hummeluhr er grundlægger af virksomheden AVIVIR, der laver produkter med aloe vera, man finder på apoteket, i Matas og helsekostbutikker. Han bekræfter, at aloe vera har egenskaber, som er velegnet til de kolde vinterperioder.

– Da jeg første gang importerede aloe vera for 30 år siden, kendte jeg til mange af plantens gode egenskaber. Siden er det kommet frem i studier, at aloe vera afbalancerer immunforsvaret. Gelen fra planten indeholder bioaktive komponenter, som hjælper det naturlige forsvar mod mikroorganismer, fortæller Jesper Hummeluhr.

Charlotte Bech
Læge og ejer, Læge og Sundhed – Charlotte Bech
cb@ceba.dk

Jesper Hummeluhr i Mexico med Ken Jones fra virksomheden Aloecorp. Flere studier har vist, at aloe vera har en positiv effekt på tarmsystemet. Foto: PR.
Aloe vera er med til at styrke tarmsystemet og afbalancere immunforsvaret, fortæller Jesper Hummeluhr, der har over 30 års erfaring med aloe vera. Foto: PR.

Avivir producerer hud- og hårplejeprodukter med aloe vera og baobabolie af højeste kvalitet. Produkterne har vundet flere skønhedspriser, og forhandles i både Matas og Helsam. Læs mere på www.avivir.dk.