Dit energiforbrug fester også løs i julen

Vores el- og vandmålere kommer på overarbejde, når vi træder ind i julemåneden. Men der er en række ting, du selv kan gøre for at undgå, at energiregningen går amok af julestemning.
Mads Risgaard, el-konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Julen varer længe, koster mange penge… og en solid energiregning.

Vores energiforbrug topper i december måned. Ja, faktisk viser opgørelser fra Energistyrelsen, at vi typisk bruger 45 procent mere strøm på en decemberdag end på en julidag. Og hvis man dertil ligger, at energipriserne er taget på himmelflugt i 2021 – hvor priserne på naturgas og el allerede i oktober nåede stigninger på henholdsvis 206 og 149 procent – er der rigtig god grund til at holde et vågent øje med energiforbruget i julemåneden.

”Igen i år står vi foran en jul i coronapandemiens skær, hvor mange måske vil vælge at holde jul derhjemme i stedet for at samles til større fejringer. Det betyder så også, at endnu flere kommer til at fyre op for ovn og komfur, når julemaden skal gøres klar,” vurderer Mads Risgaard, el-teknisk konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

1,5 times spidsbelastning

Danskernes energiforbrug topper juleaftensdag, hvor vi i tidsrummet fra kl. 17:30 til 19:00 bruger lige så meget strøm, som 1,1 mio. danskeres elforbrug på en almindelig gennemsnitsdag.

”Derfor er risikoen for nedbrud på elinstallationerne også særligt stor lige præcis de dage, hvor julestemningen topper,” siger Mads Risgaard og uddyber:

”Det vil derfor være en god idé at få tjekket sine elinstallationer, inden du gør klar til at fyre op under køkkenredskaberne. For det er surt, hvis strømmen ryger, lige når anden og flæskestegen skal i ovnen. Samtidig kan det blive en dyr fornøjelse at få en elektriker til at rykke ud, hvis du overhovedet kan finde en, i juledagene,” understreger han.

Få professionel assistance

Mads Risgaard peger på, at der også er flere ting, du selv kan gøre for at undgå spidsbelastninger på husets installationer som optakt til risalamanden.

”Du kommer langt med helt lavpraktiske råd som fx at forberede så meget af maden som muligt i god tid. Eller i videst muligt omfang at bruge kogepladen frem for ovnen til at lave maden,” siger han og uddyber:

”Men det allervigtigste er altså at sikre, at ikke mindst elinstallationerne fungerer optimalt og er klar til at bære belastningen. Derfor bør du lave en serviceaftale med en autoriseret installatør, så du får tjekket dine installationer en gang om året. På den måde kan du gå højtiden i møde med ro og julestemning i sindet.”

<faktaboks>

Gode råd til at spare på (jule)energien og undgå spidsbelastninger

• Forbered mest muligt på forhånd, så hele middagen ikke afhænger af optimal drift selve juleaften.
  • Tø maden op i køleskabet og ikke ved hjælp af ovne eller komfur.
  • Husk at koge med låg på (eller at koge vandet i en elkedel først). Dermed sparer du cirka 30 procent af energien til kogningen.
  • Brug så vidt muligt kogepladen i stedet for ovnen til hovedparten af madlavningen. Og steg gerne flere ting på samme tid.
  • Lav risengrøden i mikroovnen, eller lad den simre færdig i sengen.
  • Tænd for varmen i de værelser, du evt. ikke bruger dagligt, i god tid inden højtiden.
  • Skru varmtvandstemperaturen i beholderen lidt op – så er der mere badevand (OG husk så at skrue ned igen, når julen er overstået).
  • De fleste julelys er allerede LED, men du kan spare yderligere på strømmen ved at udstyre dem med en timer, så du kun har tændt for lyset i de tidsrum, du ønsker det.
  • Sluk for de elektriske apparater (fx tv, radio og computere), når du ikke bruger dem.
  • Skru ned for varmen, før I forlader huset, for at holde jul et andet sted, eller hvis I bliver mange mennesker i stuen.
  • Sørg for at have en lommelygte liggende med friske batterier i tilfælde af, at der bliver en strømafbrydelse.
  • Vær særligt opmærksom på dit elforbrug, hvis du i årets løb har investeret i en elbil, der skal lades op, eller i en varmepumpe, hvilket vil give en meget større strømbelastning end tidligere år.
  • Hvis din fejlstrømsafbryder (HPFI/RCD) og sikringerne har det med at slå unødigt fra, bør du kontakte en installatør for at få efterset din eltavle, inden den også belastes af juletravlheden.
  • Installatøren kan samtidig tjekke, at de udvendige elinstallationer er klar til det fugtige vintervejr.

Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne og Energistyrelsen

Vidste du at…

Vores elforbrug er helt anderledes jule- og nytårsaften end normalt. Læs mere om det på energiselskabet EWII’s hjemmeside: www.ewii.dk/privat/el/groen-el/julevaner/

Yderligere information:
Mads Risgaard, el-konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – tlf.: 77 42 42 26

Mads Risgaard, el-konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.