Direktørskifte i PlanBørnefonden efter vellykket fusion

Efter 13 år i spidsen for Plan Danmark og halvandet år som direktør for PlanBørnefonden træder Gwen Wisti til næste sommer tilbage fra posten som administrerende direktør for PlanBørnefonden. Dette sker efter en succesfuld fusion.

Plan Danmark og BØRNEfonden, der formelt fusionerede i juli 2018, har netop udsendt det første årsregnskab som PlanBørnefonden, og det er lykkedes organisationen at realisere de mål og synergieffekter, der var hensigten med fusionen.

PlanBørnefonden er karakteriseret ved stor økonomisk og organisatorisk robusthed, og organisationen er klar til at nå nye højder med stærke program- og virksomhedssamarbejder, en strategisk partnerskabsaftale med Danida og tæt på 55.000 danske sponsorer, der støtter organisationens arbejde.

Stine Bosse og Gwen Wisti er enige om, at det nu er tid til at finde en ny profil til at lede en af Danmarks største børnerettigheds- og udviklingsorganisationer. Gwen Wisti træder derfor tilbage d. 30. juni 2020.

Processen med at finde en afløser begynder umiddelbart efter årsskiftet. Det er forventningen, at en ny administrerende direktør tiltræder til foråret, fortæller bestyrelsesformand Stine Bosse:

”Bestyrelsen er utroligt glad for det kæmpe stykke arbejde, som Gwen Wisti har gjort ved at fusionere de to organisationer, og jeg er taknemmelig for den store indsats og det gode samarbejde, vi har haft siden 2017. Vi er klar til at gå i gang med et nyt kapitel.”

Rekruttering af den nye direktør begynder straks efter årsskiftet. Stillingen bliver slået op på PlanBørnefondens hjemmeside samt andre relevante platforme og vil ske i samarbejde med et eksternt search-firma.

Den afgående direktør, Gwen Wisti, er klar til at overlade tøjlerne til en ny direktør:

”Det har været en fantastisk rejse at få lov til at lede en organisation, som da jeg trådte til, bestod af bare tre medarbejdere, til i dag, hvor vi er en af Danmarks største privatfinansierede børnerettighedsorganisationer. Jeg er meget stolt af PlanBørnefonden og de flotte resultater, vi har skabt.

Det er på tide at overlade ledelsen til en ny profil, der kan tage PlanBørnefonden det næste skridt.”

Og den beslutning glæder bestyrelsesformand Stine Bosse:

”Det er en sund og stærk organisation, Gwen Wisti efterlader sig, og det er vigtigt for mig at understrege, at den strategi, som bestyrelsen netop har vedtaget for PlanBørnefonden, bliver den nye direktørs første opgave at realisere.”

PlanBørnefonden er en af Danmarks største privatfinansierede børnerettighedsorganisation Vi kæmper hver dag for at sikre børn og unges rettigheder i verdens mest skrøbelige områder – og specielt for pigerne, der i særlig grad er ramt af ulighed. Vi arbejder benhårdt for, at børn skal kunne klare sig, uanset hvor de er født og hvilket køn de har. PlanBørnefonden er en del af Plan International, som er en af verdens ældste og største organisationer med fokus på børns rettigheder. Vi er til stede i flere end 70 lande i Afrika, Asien og Latinamerika.