Din viden om modermærkekræft har betydning for din risiko for solskoldninger

Ved du, at uv-stråling fra solen øger risikoen for modermærkekræft? Hvis du kan svare ja, er dine chancer for at undgå skoldninger større. Det viser et nyt forskningsstudie fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne samt Syddansk Universitet.

De fleste danskere ved godt, at solen kan forårsage skoldninger, og at solbeskyttelse er vigtig, når solen skinner. Ny forskning viser imidlertid, at din egen viden om uv-strålingens skadelige virkninger har direkte betydning for din risiko for skoldning. Jo dårligere du kender sammenhængen mellem risikoen for modermærkekræft og uv-stråling, desto større er din risiko for at blive skoldet.

Det er ph.d. cand.scient. Brian Køster, der står bag det nye forskningsstudie, der er lavet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne samt Syddansk Universitet.

- Vi har taget temperaturen på danskernes solviden. Det har vi gjort ved at udvikle en skala – et slags termometer - for viden om uv-stråling og modermærkekræft. Undersøgelsen viser, at for hver grad, danskernes viden stiger, så reduceres deres risiko for skoldning med 6 procent, siger Brian Køster.

Ifølge Brian Køster understreger resultaterne, at det nytter at oplyse om uv-strålingens skadelige effekter og give råd til forebyggelse af hud- og modermærkekræft.

Vi ved, hvordan vi skal solbeskytte os, men ikke hvornår

Viden kan ifølge studiet direkte være med til at forebygge solskoldninger, og her kan Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne hjælpe med oplysning til danskerne. Kampagnens solråd om skygge, solhat og solcreme er efterhånden velkendte hos danskerne – men der er plads til forbedring, når det kommer til viden om, hvornår man skal følge solrådene. Solbeskyttelse er nødvendigt, når uv-indekset er tre eller derover, men det er der mange danskere, der ikke er klar over.

- Det er en god ide at bruge uv-indekset som rettesnor for, hvornår det er tid til skygge, solhat og solcreme. Hvis danskernes viden om, hvordan uv-indekset skal bruges, stiger, vil flere forhåbentlig huske solbeskyttelse, når uv-indekset er 3 eller derover og færre vil dermed blive solskoldet, siger Mette Meldgaard, der er programchef i TrygFonden.

Hent Solkampagnens gratis app ’UV-INDEKS’

Solkampagnen har sammen med Miljøstyrelsen og Sundhedsstyrelsen udviklet den gratis app ’UV-INDEKS’. Den fortæller dig, hvad uv-indekset er lige dér, hvor du befinder dig – uanset om du nyder solen i Danmark eller er rejst sydpå til varmere himmelstrøg.

-----------------------------------

Om undersøgelsen

I den videnskabelige artikel ”Knowledge deficit, attitude and behavior scales association to objective measures of sun exposure and sunburn in a Danish population based sample” har 664 danskere fået målt deres viden om uv-stråling og modermærkekræft samt eksponering for uv-stråling med personlige uv-målere i en uge af deres sommerferie fra juni til august.

Kilde: Koster B., Soendergaard J., Nielsen J. B., Christensen K. B., Allen M., Olsen A., Bentzen J. Knowledge deficit, attitude and behavior scales association to objective measures of sun exposure and sunburn in a Danish population based sample. PLOSONE, 2017. Artiklen kan læses her: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0178190

Uv-stråling og kræft i huden

Solens uv-stråling er god for os i mindre doser, men for meget uv-stråling er kræftfremkaldende. Det anslås af WHO, at op mod 90 procent af alle tilfælde af kræft i huden skyldes uv-stråling fra den naturlige sol og solarier.

Både solskoldninger og den samlede mængde af uv-stråling, man udsættes for gennem livet, har betydning for risikoen for at udvikle kræft i huden.

’Kræft i huden’ er en samlet betegnelse for flere former for kræft: Modermærkekræft, der er den mest alvorlige form for kræft i huden, og almindelig hudkræft.

Hvert år konstateres cirka 2.100 nye tilfælde af modermærkekræft og 13.800 nye tilfælde af almindelig hudkræft i Danmark.

Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt danske unge i alderen 15-34 år.

---------------------------------------

Om appen ”UV-INDEKS”

---------------------------------------

Uv-indekset og solbeskyttelse

0 – 3: Lav uv-intensitet

Lille risiko for solskoldning. Solbeskyttelse er ikke nødvendig, med mindre du har meget lys hud.

3 – 6: Moderat intensitet

Moderat risiko for solskoldning. Søg så vidt muligt skygge mellem 12 og 15. Brug tøj, hat og rigeligt med solcreme, som har faktor 15 samt UVA- og UVB-beskyttelse

6 – 8: Høj uv-intensitet

Stor risiko for solskoldning. Søg skygge mellem 12 og 15. brug tøj, hat, rigeligt med solcreme, som har faktor 15 samt UVA- og UVB-beskyttelse.

8 – 10: Meget høj intensitet

Meget stor risiko for solskoldning. Bliv så vidt som muligt inden døre mellem 12 og 15. Hvis du skal være ude midt på dagen, bør du søge skygge og beskytte dig med tøj, hat og rigeligt med solcreme, som har faktor 30 samt UVA- og UVB-beskyttelse.

10+: Ekstrem uv-intensitet

Ekstrem risiko for solskoldning. Bliv så vidt som muligt inden døre mellem 12 & 15. Hvis du skal være ude midt på dagen, bør du søge skygge og beskytte dig med tøj, hat og rigeligt med vandfast solcreme, som har faktor 30 samt UVA- og UVB-beskyttelse.

Brian Køster, forsker, ph.d. cand.scient. Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne samt Forskningsenheden for Almen Praksis, Syddansk Universitet: brk@cancer.dk / tlf. 3525 7666

Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden: mm@trygfonden.dk / tlf. 2058 5645.