Drugstars 2

Din daglige medicin er mange penge værd!

DrugStars.com, den digitale sundhedsvirksomhed, der står bag den populære DrugStars app, donerer i år 1.410.000 kr. til 75 patientforeninger i Skandinavien. På blot 3 år er det blevet til mere end 3.7 mio. kr. blot ved, at brugerne af app’en har taget deres medicin, som anvist af deres læge.

Den gratis app, DrugStars, hjælper patienter til at få mest muligt ud af deres medicinske behandling. Gennem app’en optjener brugerne stjerner for at tage deres medicin, for at svare på spørgeskemaer om deres medicin og sidst men ikke mindst for, at aflevere deres medicinrester på apoteket med henblik på korrekt destruktion. Disse stjerner kan brugerne derefter ”donere” til en af de 61 patientforeninger, som alene i Danmark modtager donationer fra DrugStars. Efterfølgende konverterer DrugStars stjernerne til rigtige penge. Indtil videre har brugerne af DrugStars aktiveret donationer for mere end 3.7 mio. kroner på blot 3 år, og det seneste år er det altså blevet til hele 1.410.000 kr. i Skandinavien, som uddeles fredag den 11/9 ved et COVID-19 sikkert online event.

Den store mængde viden omkring brugernes erfaringer med medicinen fra DrugStars app’en er nøglen til, hvordan DrugStars skaffer midler til de mange donationer. DrugStars vision er nemlig, at lade patienternes stemme omkring deres medicin blive hørt og lyttet til.

”For at medicin skal blive endnu mere effektiv, og sundhedsvæsnet få mest muligt for pengene, så skal der lyttes til patienterne. Patienterne er trods alt de ultimative eksperter, når det kommer til anvendelsen af medicinen. Derfor har vi hos DrugStars gjort denne viden tilgængelig i anonym og aggregeret form via en global internetside ved navn DrugsDisclosed.com”, siger tidligere professor ved KU og nu grundlægger af DrugStars, Claus Møldrup.

På DrugsDisclosed.com har patienter og patientforeninger over hele verden en unik mulighed for hurtigt at se, hvilke erfaringer patienter, som dem selv, har med samme medicin. Mens DrugsDisclosed.com naturligvis er gratis for patienter og patientforeninger, så må medicinalindustrien betale for samme adgang til viden gennem et abonnement, og det er pengene herfra, der fremadrettet skal gå til donationerne.

"DrugStars er en slags sundhedsvæsenets Robin Hood. Indtil videre har vi de seneste 3 år doneret mere end vi har tjent. Det er selvfølgelig ikke en god forretning, men det føles nu godt alligevel. I takt med at forretningen nu vokser, har vi forpligtet os til at donere 20% af vores omsætning - det er der vist ikke mange kommercielle forretninger, der kan måle sig med – men vi gør det, fordi det er vigtigt for os at signalere, at vi er og bliver på patienternes side" siger Claus Møldrup.

Dette års donationer til i alt 75 skandinaviske patientforeninger uddeles fredag d. 11/9 til de respektive patientforeninger. Donationerne er baseret på brugerne af appens egne valg af hvem, der skal have donationerne. Beløbene dækker brugernes donationer foretaget perioden 1/6 2019 til 31/5 2020 i afrundet tal.

1,410,000

Stofskifteforeningen

Kræftforeningen Tidslerne

LDN Foreningen

Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF)

Norsk Epilepsiforbund

Alfa-1 Sverige

Alzheimerfelagið

Claus MøldrupCEO

Former professor at the University of Copenhagen in modern medicine.
Former visiting professor at INSEAD in medical marketing.
Former Big Pharma management executive and commercial director.
Currently founder and CEO of DrugStars

Tlf:+4526285636cm@DrugStars.com

Information om Drugstars 2

Drugstars 2
Emdrupvej 28a
2100 Copenhagen

Tilgængelig for Interview:

Claus Møldrup, grundlægger af DrugStars: 26285636

Om DrugStars

DrugStars-økosystemet omfatter:

• DrugStars.com videnskabelig valideret medicin-app
  • DrugsDiscovered.com betalings platform for medicinalindustrien
  • DrugsDisclosed.com gratis platform for patienter og patientforeninger.

DrugsDisclosed.com er en gratis service hvor patienter og patientforeninger kan få adgang til over 55 millioner datapunkter. DrugsDisclosed.com indeholder data fra over 430.000 globale brugere af DrugStars medicin-app, der blev lanceret i 2017. Disse indsigter gøres tilgængelig i aggregeret og anonymiseret form til gavn for patienter og patientforeninger. Hele processen lever op til GDPR reglerne og alle personlige oplysninger forbliver naturligvis private.

DrugStars har forpligtet sig til at styrke forholdene for patienter gennem patientforeninger. Virksomheden donerer derfor 20% af sine indtægter til over 240 globale patientorganisationer, heraf 61 i Danmark, ved at give brugerne mulighed for at optjene stjerner, som så doneres til deres foretrukne patient organisation. Hidtil har DrugStars brugere aktiveret donationer for 3.700.000 kr. til patientorganisationer over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Drugstars 2

Flere pressemeddelelser fra Drugstars 2

Danske patienter føler sig ignoreret af medicinalindustrien – det skal ny global ”Trustpilot” for medicin ændre på.4.9.2020 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hovedparten af danske patienter føler ikke, at medicinalindustrien lytter til dem omkring deres medicin, det viser en ny undersøgelse med 2.324 patienter udgivet af DrugsDisclosed.com, en internetside, der i dag lanceres globalt med mere end 55 millioner datapunkter omkring patienters oplevelser med deres medicin. Formålet med tjenesten er at sikre, at patienternes stemme omkring deres medicin bliver indsamlet og hørt af medicinalindustrien og myndighederne, så forhold omkring nuværende og fremtidig medicin kan forbedres til gavn for patienterne såvel som sundhedsøkonomien.