Dimittender sorteres fra i jobopslag

Selvom der er mangel på ingeniører i en lang række brancher og landsdele, er det forsvindende få jobopslag, der er målrettet nyuddannede ingeniører. Det viser en gennemgang af 200 tilfældigt udvalgte jobopslag rettet mod ingeniører. Ærgerlig tendens, mener Ingeniørforeningen, IDA.

I 168 ud af 200 tilfældigt udvalgte jobopslag målrettet ingeniører nævnes erfaring som et direkte krav eller en fordel. Det svarer til, at 84 pct. af jobopslagene er lukket land for nyuddannede ingeniører. Det viser en opgørelse, som Ingeniørforeningen, IDA har lavet.

Tallenes tydelige sprog ærgrer Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA. Særligt i en tid, hvor ledigheden er lav, og flere virksomheder ikke kan rekruttere ingeniører med de efterspurgte kompetencer. Og der er intet, der tyder på, at det billede ændrer sig foreløbig. En prognose fra den teknologiske alliance Engineer the future viser, at Danmark vil mangle 13.500 højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig baggrund i 2025.

”Det siger sig selv, at en nyuddannet ikke kan bestride ethvert ledigt job. Men det er paradoksalt, at virksomhederne ikke i højere grad har fokus på dimittenderne, når de rekrutterer. Dimittenderne har den nyeste viden, og de er kreative og sultne efter at vise deres værd. Naturligvis kræver det oplæring, før man får det fulde udbytte af deres potentiale. Men med mangel på højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig baggrund i en lang række brancher over hele landet, har virksomhederne selv et ansvar for at holde fødekæden i gang,” siger Juliane Marie Neiiendam og tilføjer, at det gælder i forhold til alle aldersgrupper.

”Heldigvis har mere end 90 pct. af de nyuddannede ingeniører landet et job et år efter, at de blev færdige med uddannelsen. Men der står stadig en stor gruppe tilbage, og det er dem, der fylder i ledighedsstatistikkerne. Som samfund har vi ikke råd til at lade dem stå udenfor arbejdsmarkedet med fare for at de bliver så desillusionerede, at de måske helt forlader faget,” siger Juliane Marie Neiiendam.

Den seneste dimittendundersøgelse fra IDA viser, at 33 pct. af de nyuddannede ingeniører og cand.scient.er får det første job via en jobannonce på nettet.

Søren Lorentzen, presserådgiver i Ingeniørforeningen, IDA, tlf: 5185 1764