Dimittender kommer hurtigt i arbejde

Hovedparten af de nyuddannede ingeniører, scient.er og it-professionelle går ikke ledige længe efter endt uddannelse. Inden der er gået et år, har flere end 9 ud af 10 landet deres første job.
Efterspørgslen på tekniske og naturvidenskabelige kompetencer er tårnhøj, og allerede inden de sidste semestre er bestået på ingeniør- eller scient-uddannelserne, har hver 8. studerende sikret sig et job.

Der er rift om IDA-medlemmernes kompetencer. De seneste ledighedstal fra Akademikernes A-kasse viser, at den aktuelle ledighed for ingeniørerne ligger på 1,7 pct., og for de nyuddannede med under et års kandidatalder, ligger ledigheden aktuelt på 15,7 pct.

Derfor er der ingen grund til at gå i panik, som man ellers kan se, at flere politikere og meningsdannere gør i den tilspidsede debat om ledige dimittender i øjeblikket.

”Allerede på de sidste semestre og inden eksamensbeviset er i hus, bliver hver 8. ingeniør eller naturvidenskabelige kandidat headhuntet af arbejdsgivere, som vil sikre sig talent og nyt blod, og et år efter færdiggjort uddannelse har flere end 9 ud af 10 ingeniør landet deres første job. Det er fakta, når det gælder de nyuddannede medlemmer af IDA,” siger Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen, IDA.

Han opfordrer flere arbejdsgivere til at fokusere mere på dimittenderne, når de skal rekruttere nye medarbejdere.

”Det er indlysende, at en nyuddannet ingeniør ikke kan bestride ethvert ledigt job. Men det er paradoksalt, at flere virksomheder ikke i højere grad har fokus på de nyuddannede, når de rekrutterer. Man kan af og til få den tanke, at det er mere interessant at klage sin nød i medierne i stedet for at tage ansvar," siger Morten Thiessen.

"Dimittenderne har den nyeste viden, og de er kreative og sultne efter at vise deres værd. Naturligvis kan det kræve lidt oplæring, før man får det fulde udbytte af deres potentiale, men det må være muligt at matche disse ledige vidensarbejdere med virksomhederne hurtigere, end det sker i dag. Med mangel på højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig indsigt i en lang række brancher så langt øjet rækker, har virksomhederne i høj grad også selv et ansvar for at holde fødekæden i gang,” siger han.

Søren Lorentzen, presserådgiver i IDA, tlf. 51 85 17 64
Morten Thiessen, formand for Ansattes Råd i IDA, tlf: 51 37 59 30