Digitalt potentiale: Hver fjerde SMV er klar til mere digitalisering

Danmark var inden COVID-19-krisen et af Europas mest digitaliserede lande, og der er et stort potentiale for yderligere digitalisering og automatisering i danske SMV’er.
Det er et af budskaberne i en ny publikation fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Publikationen baserer sig blandt andet på data fra Danmarks Statistik og bestyrelsens nye virksomhedspanel, som 5.000 SMV’er har deltaget i.
Mange SMV’er tripper for at komme i gang eller løfte deres digitale niveau: 27 pct. af virksomhederne i SMV-panelet efterlyser nye, digitale kompetencer, som kan føre til vækst og nye arbejdspladser, og ifølge Danmarks Statistik har to af fem virksomheder med over 100 ansatte under COVID-19-krisen fremrykket investeringer i digitalisering.
Digitaliseringen i danske virksomheder er generelt høj: 65 pct. af Danmarks SMV’er på forskellige niveauer er allerede i gang med digitale værktøjer og løsninger, men størstedelen arbejder kun med digitalisering på grundlæggende niveau. Hver anden SMV, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det primært kun til kundekontakt og markedsføring og lidt færre til økonomi og administration.
Danmark ligger således under sammenlignelige lande, når det drejer sig om udbredelsen af avancerede digitale teknologier, fx kunstig intelligens og Big Data. Og det er især de mindste virksomheder, der halter efter på det punkt, viser SMV-publikationen.
Kathrine Forsberg, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og adm. direktør for ATEA-koncernen:
”Digitalisering og automatisering rykker fremad i virksomhederne, og meget tyder på, at virksomheder med et digitalt forspring har været bedre rustet til de udfordringer, der ramte med COVID-19-pandemien. Der er dog stadig et væsentligt potentiale, som skal indfries, hvis Danmark skal fastholde sin konkurrenceevne. Derfor skal vi have flere virksomheder i gang, og vi skal gøre en ekstra indsats for de brancher og erhvervsområder, som har haft særlige udfordringer under COVID-19.”
Virksomhedsprogram: 120 mio. kr. til SMV:Digital
Digitalisering og automatisering er hjørnesten i det store virksomhedsprogram, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og erhvervshusene i den kommende tid ruller ud til virksomheder over hele landet. Virksomhedsprogrammet er finansieret med 600 mio. kr. fra de såkaldte REACT-EU-midler, og heraf er 120 mio. kr. afsat til at styrke SMV:Digital, som siden 2018 har hjulpet virksomheder med digital omstilling.
En af dem er online-markedspladsen Råhandel, der fik digitaliseret logistikken mellem fødevareproducenter og erhvervskunder med stor succes:
"Tilskuddet til privat rådgivning fra SMV:Digital har gjort stor nytte. Rådgiveren har været med i et lille års tid, hvor vi er gået fra test til virkelighed, og har fungeret som sparringspartner for alle vores ideer og udfordringer omkring logistik. Det gav os et gennembrud, og siden er vi vækstet markant, hvilket også gavner de små madiværksættere, vi har på platformen,” siger Solveig Felbo, medstifter og CEOi Råhandel.
Digitale løsninger kan også løse udfordringer med tunge, manuelle arbejdsgange. Det har Peter Frederiksen, direktør i J-Coating i Aalestrup, erfaret efter at have hentet hjælp til digitalisering i NordVest Smart Production-projektet:
”Det har været godt for vores virksomhed at digitalisere. Da vi droppede papiret til fordel for digitale systemer, steg vores omsætning, fordi produktionsordren nu med sikkerhed ikke blev væk i vores interne proces inden fakturering. Vi leder hele tiden efter muligheder for at øge digitaliseringen, og vi har planer om at etablere en 100 procent papirløs fabrik – efter planen med udgangen af 2021.”
SMV’ernes digitale behov er forskellige
Publikationen fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse viser desuden, at der er markante forskelle på SMV’ernes forhold til digitalisering og automatisering:
- Benyttelse: 47 pct. af SMV’er, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det inden for markedsføring og kundekontakt, og 42 pct. bruger det til at effektivisere økonomi og administration. Næsten hver tredje virksomhed (30 pct.) styrker deres produkter og services med digitale funktioner. 19 pct. anvender e-handelsløsninger, og 18 pct. digitaliserer deres udviklingsprocesser.
- Barrierer: 32 pct. savner tid og medarbejdere til en indsats inden fordigitalisering og automatisering, og 19 pct. peger på manglende digitale kompetencer blandt deansatte. Blandt de 35 pct., som ikke arbejder med digitalisering og automatisering, angiver hver anden SMV, at det ikke er relevant.
- Behov: 35 pct. af de spurgte SMV’er efterlyser generelt tilskudsordninger, og 28 pct. efterspørger mere rådgivning og konsulentbistand.
Kathrine Forsberg, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, understreger, at styrkelsen af SMV:Digital netop skal sikre en relevant digital omstilling, der skræddersys til de enkelte virksomheder:
”Vi hører ofte virksomheder spørge efter hjælp til mere digitalisering, og at de har brug for både kompetenceløft og tilførsel af nye, stærke kompetencer. Det kommer virksomhedsprogrammet til at levere på, og vi har jo set, hvor stor en forskel SMV:Digital kan gøre for virksomhederne.”
FAKTA Om publikationen "Genstart af danske SMV'er"
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har udsendt publikationen ”Genstart af danske SMV’er”, der afdækker SMV’ernes aktuelle situation og behov på de områder, som er centrale i erhvervsfremmebestyrelsens strategi.
Læs publikationen ”Genstart af danske SMV’er” (pdf)
Publikationen bygger på svar fra et panel af SMV’er (0-249 ansatte). I april 2021 har 5.101 SMV’er deltaget i den første undersøgelse, og svarene er sammen med data fra Danmarks Statistik baggrund for publikationen.
Læs baggrundsrapporten om virksomhedspanelet (pdf)
Svarene fra SMV’erne er vægtet efter virksomhedsstørrelse, geografi og brancher, og resultaterne er repræsentative for SMV-segmentet.
Læs baggrundsrapport fra HBS Economics om tilstanden i danske SMV'er (pdf)
FAKTA Om virksomhedsprogrammet
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har med landets tværkommunale erhvervshuse som operatører lanceret et nyt virksomhedsprogram, som har et bredt fokus på genstart af danske SMV’er gennem blandt andet digital og grøn omstilling. Programmet skal støtte omstilling gennem tre grundlæggende virkemidler: Tilskud til rådgivning, tilskud til investeringer i maskiner, udstyr, software, certificeringer mv. samt kompetenceudvikling og –tilførsel. Virksomhedsprogrammet består af følgende indholdsmæssige spor: Digital omstilling, grøn omstilling, genstart af hårdt ramte erhverv og internationalisering samt vækstpiloter i SMV’er. Der er afsat 600 mio. kr. til virksomhedsprogrammet, som finansieres med REACT-EU-midler.
Læs mere om virksomhedsprogrammet her
FAKTA Om REACT-EU
Danmark modtager 1,3 mia. kr. i REACT-EU-midler, som skal afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse står for den konkrete udmøntning af REACT-EU-indsatsen. Indsatsen skal være afviklet senest medio 2023.
Nøgleord
Kontakter
Hvis du vil vide mere, kan du kontakte:
Søren Munch, kommunikationskonsulent, Erhvervsstyrelsen, +45 35 29 17 75
Billeder
Information om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Vejlsøvej 29
8600 Silkeborg
3529 1700https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal bidrage til at styrke udviklingen i dansk erhvervsliv. Det sker ved at fremme en sammenhængende, efterspørgselsdrevet og lokalt forankret erhvervsfremme- og turismeindsats for virksomheder på tværs af hele Danmark.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse igangsætter og finansierer decentrale erhvervsfremmeindsatser, der tager højde for forskelle i de regionale og lokale erhvervsmæssige udfordringer, muligheder og prioriteter.
Følg pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse
Danske virksomheder er mere produktive end virksomheder i vores nabolande: ”Vi deler aktuelt data”30.6.2025 14:06:24 CEST | Pressemeddelelse
Det går godt for små og mellemstore virksomheder i Danmark, mens europæiske virksomheders konkurrenceevne generelt er udfordret. Herhjemme ligger produktiviteten mellem fem og 20 procent højere end i vores nabolande. Det glæder forperson i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Christian Motzfeldt, da det er, hvad bestyrelsen er sat i verden for at fremme – og pointerer, at de også spørger virksomhederne selv, hvordan det går. Aktuelle data, han nu vil dele.
Vækstiværksættere fra Brande: ”Iværksætterforløbet er en af hovedårsagerne til, at vi er her i dag”23.6.2025 12:10:53 CEST | Pressemeddelelse
3DCP Group er i gang med at opføre 36 studieboliger i Holstebro. Nok ikke en nyhed, der for alvor ville trække overskrifter, hvis ikke det var fordi, at det er Europas indtil videre største 3D-printede byggeri. Med et kæmpe drive, tårnhøje ambitioner og hjælp fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses iværksætterindsats er de unge iværksættere bag den bare fire år gamle virksomhed i fuld gang med at skabe nye standarder for byggebranchen.
Eksportsamarbejde har åbnet døren til det tyske marked20.6.2025 09:31:11 CEST | Pressemeddelelse
Esbjerg-virksomheden Dansk Scanning A/S har fået hjælp til at realisere det store potentiale, som virksomheden havde identificeret syd for grænsen. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses eksportindsats åbnede for et eksportsamarbejde med det lokale erhvervshus, og det betød, at Dansk Scanning kunne få rådgivningsassistance i forbindelse med markedsafsøgning og deltagelse i udbud i Tyskland – og effekten har været tydelig.
Styrket indsats for danske iværksættere med vækstpotentiale18.6.2025 12:54:08 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer 113 mio. kr. i at få flere vækstiværksættere i Danmark og i bedre betingelser for, at nye virksomheder kan vokse sig stærke og konkurrencedygtige.
Målrettede indsatser skal løfte tusindvis af SMV'er17.6.2025 12:51:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 300 mio. kr. annoncerer Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til at styrke danske SMV’ers robusthed og omstillingsevne i en hastigt foranderlig verden. Ved at samle og forenkle en række behovsdrevne tilbud er målsætningen at løfte det brede SMV-segments produktivitet, omsætning, eksport og bæredygtighed.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum