Digitalt billed-ID samler branchen bag håndhævelse af aldersgrænser

Del

I dag står 14 organisationer og virksomheder frem med ønsket om at sætte fokus på en bedre ID-kultur i Danmark.Vi skal blive bedre til at spørge og blive spurgt om alder ved køb af spil, alkohol eller tobak. En af vejene til en bedre ID-kultur er det digitale billed-id kaldet Smart ID.

Hvad har Danske Spil, Tobaksproducenterne, Nærbutikkernes Landsforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Bryggeriforeningen, HORESTA, De Samvirkende Købmænd, Coop, Rema 1000, 7-Eleven, Dansk Erhverv, Alkoholpartnerskabet, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og GODA til fælles?

De ønsker alle mere fokus på håndhævelsen af aldersgrænser, når det kommer til salg af spil, alkohol og tobak. Derfor lancerer de 14 partnere i dag en kampagne, der tager fat på netop aldersgrænser, og samtidig fortæller om app’en Smart ID.

Smart ID er et digitalt billed-id, der skal gøre det lettere at vise sin alder. Det er samtidig første skridt på vejen mod en kulturændring, der gør det langt mere acceptabelt at spørge om alder. Smart ID er udviklet af Danske Spil, der nu går sammen med repræsentanter fra alle dele af branchen for at udbrede kendskabet til app’en og kickstarte debatten om håndhævelse af aldersgrænser.

I Danmark er der aldersbegrænsning på, hvornår man må købe alkohol, tobak, spil og håndkøbsmedicin – ligesom der er i mange af vores nabolande. Det er et fælles ansvar at få skabt en kultur, hvor det er lige så naturligt at vise ID, som det er at vise billet i toget. For der er en grund til, at der er aldersbegrænsninger på visse produkter – de er kun for voksne.

App’en er gratis, sikker og nem at downloade, og gør det nemt at vise sin alder og nemt at identificere, om en kunde overholder aldersgrænserne.

Det er et langt, sejt træk at ændre kulturen og skabe en tradition for brug af billed-ID. Men Smart ID kan gøre det lettere. Smart ID er et supplement til anden billedlegitimation såsom pas og kørekort.

Smart ID kan downloades og bruges som legitimation nu.

Læs mere om Smart ID her: http://www.smart-id.dk/

For yderlige information

Danske Spil, Pressechef Marie Grabow Westergaard, tlf. 30 85 17 34

Bryggeriforeningen og Alkoholpartnerskabet, Kommunikationschef Louis Illum Honoré, tlf. 51 58 87 96

Tobaksproducenterne, Direktør Maria Krüger Torp, tlf. 26 25 62 30

De Samvirkende Købmænd, Vicedirektør Claus Bøgelund Nielsen, tlf. 23 45 30 59

Coop, CSR direktør Signe Frese, tlf. 30919246

Nærbutikkernes Landsforening, Adm. direktør Martin Schjøth, tlf. 51 71 37 07

Dansk Erhverv, Chefkonsulent Martin Jørgensen, tlf. 20 94 54 95

Billeder

Information om Danske Spil A/S

Danske Spil A/S
Danske Spil A/S
Korsdalsvej 135
2605 Brøndby

36 72 00 11https://danskespil.dk/

Følg pressemeddelelser fra Danske Spil A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Spil A/S

Danske Spil tager kampen op mod Ludomani17.8.2018 06:02pressemeddelelse

Fra i dag og fem uger frem kører Danske Spil en kampagne for at gøre opmærksom på ludomani, og hvordan Danske Spil arbejder med emnet. Kampagnen drejer sig om konsekvenserne ved at have ludomani inde på livet - både som spiller eller som pårørende. Kampagnen kommer ud på Danske Spils sociale medieplatforme med små film, facts om ludomani samt en quiz, hvor man kan teste sin viden om emnet. Typisk afføder disse kampagner en del diskussioner blandt danskerne, og Danske Spil må til tasterne og tage dialogen. Men det er også helt okay. CSR-direktør i Danske Spil, Stine Hove Marsling mener nemlig ikke, det nytter noget at gemme sig, når det kommer til de svære spørgsmål. - At tjene penge på spil kommer med et stort ansvar. Vi mener, det er en del af vores ansvar at gå i dialog med danskerne om det indbyggede dilemma, som vi og andre spilselskaber er født med. Vi vil med denne kampagne gerne vise de mange initiativer, vi i Danske Spil tager for at forebygge ludomani, siger hun. Alle har et a

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum