Digitaliseringsmilliard vækker glæde i DI

Regeringen har i dag præsenteret sin længe ventede digitale vækststrategi. Med strategien følger en mia. kr. til at styrke de mindre danske virksomheder, fremme digitale kompetencer og til at gøre Danmark til globalt center for digitalisering.

Digitaliseringsmilliarden vækker glæde i landets største erhvervsorganisation DI, som i en årrække nu har gjort digitalisering til et vigtigt satsningsområde for dansk erhvervsliv.

- Det er stærkt, at regeringen følger sine digitale visioner op med en digitaliseringsmilliard. Med flere digitale investeringer både i det offentlige og i virksomhederne kan vi vise omverden, at Danmark er et af de bedste digitale lande i verden, og det går vi benhårdt efter at blive ved med at være, siger adm. direktør Karsten Dybvad, DI.

I strategien lanceres der bl.a. en Digital Hub og en teknologipagt, der begge skal gøre os alle sammen dygtigere i digitale discipliner.

- Vores virksomheder leder med lys og lygte efter medarbejdere med digitale kompetencer, og hvis de ikke kan finde dem, vil det koste både virksomhederne og Danmark dyrt. Derfor skal vi alle blive dygtigere digitalt – fra første skoledag til sidste dag på arbejdsmarkedet. Dem, der vinder de digitale talenter, har en god chance for at vinde den digitale fremtid, siger Karsten Dybvad.

Regeringens digitale hub er et partnerskab mellem offentlige og private parter. DI’s Digitaliseringspanel stod i sin tid bag forslaget om den digitale hub, og DI er blandt de stiftende partnere.

- Det kan virkelig blive et boost både for nye og etablerede virksomheder i hele landet, hvis vi gør Danmark til det naturlige førstevalg for innovative virksomheder og digitale talenter fra hele verden. Digital Hub er et stærkt initiativ, som vi er glade for at være fødselshjælpere til, siger Karsten Dybvad.

DI håber også, at den digitale vækststrategi følges op af nye ambitiøse målsætninger for og øgede investeringer i digitaliseringen af den offentlige sektor.

- Digitaliseringen er et fantastisk værktøj til at sikre bedre og hurtigere service til borgere og virksomheder. Det håber vi, at regeringen vil prioritere med nye mål og tilsvarende investeringer i en digital offentlig sektor, fortsætter Karsten Dybvad.

Endelig fremhæver DI, at der med den digitale vækststrategi etableres et særskilt e-handelscenter (E-SMV), som skal fremme danske SMV’ers brug af nye muligheder inden for e-handel.

- E-handel er en vigtig vej til at nå kunderne på det globale marked, men alt for mange danske virksomheder holder sig stadig tilbage. Vi håber, at mange flere virksomheder nu vil kaste sig over e-handel, siger Karsten Dybvad.

Yderligere oplysninger fås hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae