Digitaliseringen gør det nemmere at være udlejer

Digitale værktøjer er fremtiden for boligudlejning, mener administrerende direktør i BoligPortal, som står bag en digital lejekontrakt og andre produkter, der gør det nemmere at være udlejer.

Flere og flere digitale løsninger ser dagens lys i mange brancher, og lejeboligmarkedet er ingen undtagelse. Men en øget lovgivning stiller nye og anderledes krav til til udlejere, som pludselig skal til at forholde sig til ting som opbevaring af persondata om lejeren og et hav af andre lovgivninger på området, når de skal udleje en bolig. Digitale løsninger kan gøre de komplicerede opgaver med udlejning nemmere.

Svært at lave lejekontrakt selv

Udlejerne står altså over for nye opgaver, når de træder ind på udlejerscenen i dag. Og det kan godt virke uoverskueligt at stå med selv:

”Mange tror, det er besværligt at udleje som privatperson, men det handler simpelthen om at få lavet et godt grundlag fra begyndelsen, især i form af en korrekt lejekontrakt,” siger advokat med speciale i boligret Søren Saaby Hansen. ”Men det kan være svært selv at lave en lejekontrakt første gang.”

Den opfattelse mødte BoligPortal også blandt kunderne, og det satte ideer i gang hos virksomheden.

Digitale værktøjer er fremtiden for boligudlejning

Hos BoligPortal har man imødekommet det nye, digitaliserede marked for boligudlejning ved at udvikle en række digitale produkter til hjælp for udlejerne, blandt andet en digital lejekontrakt og digitale ind- og fraflytningsrapporter. Et tiltag, der er blevet taget rigtig godt imod:

”Vi vil rigtig gerne hjælpe både udlejere og lejere så meget som muligt, og derfor har vi brugt meget tid på at skabe digitale værktøjer, som kan lette arbejdet og sikre en god aftale mellem parterne. På BoligPortal har vi fået utrolig positiv respons på værktøjerne, og flere tusinde udlejere har allerede brugt dem. Så jeg er slet ikke i tvivl om, at digitale værktøjer er fremtiden for boligudlejning,” siger administrerende direktør hos BoligPortal, Anders Hyldborg.