Digitalisering en nøglefaktor bag Ifs stærke resultat

If håndterer de turbulente tider, med høj inflation, stigende renter og krig i Europa, med en sikker hånd. Det tekniske resultat i tredje kvartal stiger til 2.498 MSEK og overgår Ifs egen målsætning for combined ratio. Samtidig oplever alle forretningsområder et voksende antal kunder. Kundetilfredsheden og fastholdelsen er fortsat meget høj.
En nøglefaktor bag resultatet er en hybridmodel, der kombinerer at være det mest digitale forsikringsselskab med de fysiske leveringer, som ikke kan digitaliseres.
- En vigtig del af forklaringen bag Ifs stabile resultat er, trods de turbulente tider, at styrke vores position som det førende digitale forsikringsselskab på verdens mest digitaliserede marked. Positionen som digitalt førende udspringer primært af, at vi leverer på øverste hylde i særdeleshed på skadeområdet, siger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.
Norden er verdens mest digitalt modne forsikringsmarked. Både vores samfund og de nordiske kunder er førende i verden. Vi bruger digitale betalingsløsninger, har digitale registre til biler og boliger, og den digitale modenhed blandt kunderne er meget høj.
Digitalisering driver forsikringsbranchen hurtigt fremad. Den hurtige udvikling gavner de store, veletablerede teknologiorienterede virksomheder, særligt på grund af tre faktorer:
For det første giver størrelse mulighed for at investere. If investerer over 1 milliard SEK om året alene på IT-udvikling. Ifs ”Tech Community” består af mere end 1.000 højt kvalificerede fagfolk.
For det andet givet dét at være totaludbyder af forsikringer adgang til en væsentlig konkurrencefordel: Data. Data giver viden, som gør det muligt at beregne og håndtere risici og sætte de rigtige priser. Eksempelvis forsikrer If hver femte bil i Norden. Det giver mere indsigt i trafikadfærd og risikofaktorer end nogen andre.
For det tredje er forsikringer nødvendigvis et hybridprodukt: En digital løsning kan forbedre kundeoplevelsen og gøre forsikringsprocesserne mere smidige, men ofte indeholder ydelsen også fysiske leveringer. If kan udvikle digitale værktøjer, så kunden selv kan uploade billeder af sin bulede bil og bestille tid hos autoværkstedet. Men hvis en bil bryder sammen på motorvejen, er digitale løsninger ikke nok. Der er behov for en fysisk ydelse i form af bjærgningskøretøj, som skal ankomme hurtigst muligt for at løse problemet.
– If fortsætter år efter år med at være det største forsikringsselskab i Norden. Antallet af kunder vokser og kundetilfredsheden stiger fra et allerede højt niveau. Resultat, som præsenteres i dag, er et resultat af dette, siger Morten Thorsrud.
Koncernresultat for tredje kvartal
Koncernens resultater for tredje kvartal 2022 viser et stabilt resultat for Nordens største forsikringsselskab, til trods for et vigende bilsalg og flere storskader end normalt. Resultatet er på niveau med året før, når der tages højde for covid-19 effekter.
Den usædvanligt høje inflation gør det fremadrettet vigtigt at tilpasse priserne, da If tilbyder kunderne en 12-måneders fast pris. På nordisk plan vurderer If en skadesinflation svarende til øgede omkostninger på 4-5 procent.
- Combined ratio for tredje kvartal er 81,6 (80,2 i tredje kvartal 2021)
- Tekniske resultat for kvartalet er 2.498 MSEK (2.448)
- Præmieindtægter i kvartaler 11.537 MSEK (10.536)
- If har en samlet præmievækst på 5,7 procent i tredje kvartal, og 7,0 procent efter årets første ni måneder
Det danske resultat
Præmieindtægter, uden valutaeffekter, stiger med 1,2 procent i løbet af tredje kvartal og 10,5 procent for årets første ni måneder. Stærkeste vækst ses i industrisegment, der dækker de største virksomheder.
- Præmieindtægter i tredje kvartal var 1,080 MSEK (1,026 MSEK i tredje kvartal 2021)
- Det tekniske resultat landede på 214 MSEK (213 MSEK)
- Combined ratio for tredje kvartal var 83,4 procent (81,7)
Her kan du læse mere om If og vores ejere Sampos resultat:
https://www.sampo.com/investors/financial-information/financial-reports/2022/interim-statement-q32022/
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschefIf Skadeforsikring
Head of Communication
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Varsel om vindstød af stormstyrke og risiko for kraftig regn: Her er 5 gode råd til boligejere2.10.2025 17:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Weekendens vejr er en påmindelse om, at boligejere gør klogt i at forberede hus og have på efteråret, lyder det fra Nordens største forsikringsselskab, If.
Nordens største forsikringsselskab lancerer ny AI-løsning til danske privatkunder2.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Digitalisering er en afgørende prioritet for forsikringsselskabet If, der nu giver danske privatkunder adgang til en generativ AI-chatbot.
Forsikringsselskab i opråb: Mange virksomheder mangler en kriseplan ved cyberangreb30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikrovirksomheder og små virksomheder bør udarbejde en kriseplan i tilfælde af, at de bliver ramt af et cyberangreb, lyder opfordringen fra If.
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum