Conferize

Digital teknologi vil styrke menneskeligt nærvær

Serieiværksætter tager på Folkemødet med børsaktuel social teknologi, der skal genoplive mødeindustrien

I 2006 forlod Martin Ferro-Thomsen (40) sit ph.d.-projekt for at co-foundeforlagsplatformen, Issuu, der hurtigt blev et globalt fænomen med over 100 mio. unikke brugere. Med sin nye startup, Conferize A/S, har han udviklet en digital teknologi til event- og mødebranchen med ambitionen om at gøre fysiske møder mellem mennesker mere meningsfulde og nærværende.

For Ferro-Thomsen er platformen et målrettet forsøg på at bekæmpe en tendens i tiden – nemlig den, at digital teknologi ofte virker stik imod hensigten:

“Det er jo meningen, at teknologi skal sætte os fri. Den skal spare os tid og energi og give os nye muligheder for at finde hinanden og skabe noget sammen. Men jeg oplever tit det modsatte: Teknologien kommer ofte til at virke mere fremmedgørende end frigørende. Vi spilder vores tid og energi med ligegyldige apps, vi kan gemme os bag – og vi går glip af vigtige muligheder for at interagere ordentligt og nærværende med vores medmennesker”, siger Martin Ferro-Thomsen.

Akut behov for fysiske møder

Med Conferize har Martin Ferro-Thomsen sat sig for at revolutionere den internationale møde- og eventindustri, som han ser som en hjørnesten i vidensøkonomien. Globalt set er industrien en såkaldt trillion-dollar-industry – alene i Danmark omsættes der for 20 milliarder om året. I kraft af industriens størrelse er der ifølge Ferro-Thomsen akut behov for at styrke den fysiske mødekultur – en digital opgave, som i hans øjne endnu ikke er løst, til trods for vores tids digitale connectedness via sociale platforme som eks. Facebook og Twitter:

Det ligner en global megatrend, at jo mere digitalt forbundne vi bliver, desto større behov får vi for at mødes i den virkelige verden. Et arrangement som Folkemødet er et perfekt eksempel. Det er jo ikke for sjov, at vi rykker flere dage ud af kalenderen og tager til Bornholm. Det er fantastisk at opleve den energi og kreativitet, der opstår, når folk samles med noget på hjerte. Den sociale teknologi vinder først rigtigt, når den forpligtiger til handling – dvs. når den understøtter det øjeblik, hvor mennesker mødes, og nye relationer og ideer opstår og føres ud i livet”, siger Martin Ferro-Thomsen.

Grundlægger af Connectors Studio og internationalt anerkendt eventekspert, Benjamin Costantini, bekræfter, at frekvensen af events stiger eksponentielt. Ifølge Costantini skyldes stigningen bl.a. den digitale teknologi:

“Dét at mødes ansigt til ansigt er noget, som teknologien ikke kan erstatte. Tværtimod. Jo mere teknologien sætter os fri og giver os mere tid, desto større behov får vi for at bygge stærke relationer. Fremover bliver selve indholdet på events sekundært for os – vi kommer primært for den personlige interaktion ansigt til ansigt.”

Digitalt wake-up call

Til trods for at antallet af events stiger, mener Costantini, at udbyttet af det enkelte event er faldende. Hvor den sociale teknologi har gjort det mere relevant at mødes, har den altså endnu ikke i tilstrækkelig grad fået indflydelse på, hvordan vi tænker, planlægger og går til events – og ikke mindst hvad vi får ud af dem. Branchen venter ganske enkelt stadig på et digitalt wake-up call.

Netop dette dilemma er ifølge Martin Ferro-Thomsen fundamentet for Conferizes eksistensberettigelse. Han forklarer, at mødekulturen – nationalt såvel som globalt – i dag lider under et grundlæggende spild af ressourcer – og at Conferize er sat i verden for at sikre, at de tunge investeringer, der lægges i at bringe folk sammen fysisk, ikke tabes på gulvet, men til gengæld hentes hjem tifold.

”Hvis vi kan hjælpe med at bekæmpe det spild af tid og muligheder, som jeg synes, vi ser i dag – og dermed gøre det mere meningsfuldt og udbytterigt for mennesker at mødes fysisk i den digitale tidsalder – så er jeg en meget glad mand. Gode møder er sindssygt vigtige for at aktivere innovationskraft mellem mennesker. Og industrien er simpelthen for gigantisk til at sidde denne mulighed overhørig”, betoner Martin Ferro-Thomsen.

Pressekontakt:
Klaus Fog, SIGMA A/S, +45 40 45 66 76
Martin Ferro-Thomsen, Conferize A/S, +45 25 12 05 70

Information om Conferize

Conferize
Nikolaj Plads 27

Conferize A/S er et dansk iværksætterselskab, der står foran en børsnotering på Nasdag First North, se mere på invest.conferize.com.