Digital frontkvinde fylder 50 år

I næsten 20 år har hun beskæftiget sig med nemme løsninger til danskernes digitale dagligdag. Først som medarbejder i den Digitale Task Force, siden som leder i Digitaliseringsstyrelsen. Her har hun været dybt involveret i udviklingen af DigitalPost, NemID og senest digitalt kørekort.

Til gengæld bliver den runde fødselsdag mandag den 4. januar fejret analogt med de nærmeste, når Rikke Zeberg fylder 50 år.

Siden 2012 har hun været i Digitaliseringsstyrelsen, først som vicedirektør og dernæst fra 2017 som direktør frem til udgangen af december 2020. 1. januar flyttede Rikke Zeberg den videre digitale karriere over i Industriens Hus, hvor Dansk Industri med godt 18.000 private, store og små virksomheder som medlemmer holder til.

Her står hun nu som branchedirektør for DI Digital og digitaliseringspolitisk chef i spidsen for arbejdet med at bistå og understøtte dansk erhvervsliv med at erstatte analoge arbejdsprocesser med digitale ditto, som kan gøre deres forretning mere konkurrencedygtig.

Som erhvervslivets digitale frontkvinde skal hun nu i tæt samarbejde med sine kolleger og medarbejdere i DI bl.a. levere virksomhedernes input til en kommende strategi fra regeringen for den fortsatte digitale udvikling af det offentlige og af vores samfund.

I Rikke Zebergs tid som direktør er Digitaliseringsstyrelsen vokset fra 130 til 300 medarbejdere, og nye centrale dagsordner er blevet forankret i styrelsen. Det gælder bl.a. arbejdet med cyber- og informationssikkerhed, digitaliseringsklar lovgivning, porteføljestyring af statens it-systemer, digital inklusion, nye teknologier som kunstig intelligens og Cloud (skyen) samt datadeling og GDPR.

I 2018 og 2020 blev Danmark kåret som verdens førende nation inden for offentlig digitalisering i FN’s Benchmark. Benchmarken har ført til en stor opmærksomhed på Danmark og vores arbejde med offentlig digitalisering. Styrelsen har derfor modtaget op til 50 internationale delegationer om året, ligesom Rikke Zeberg har repræsenteret Danmark i udlandet ved mange lejligheder.

Nu er turen med digitalt vokseværk så kommet til dansk erhvervsliv.

Rikke Zeberg bor i Kirke Værløse sammen med sine to børn, William på 16 og Amalie på 13. Rikke har i de seneste år genoptaget ungdommens store passion for ridesport og deltager i dag i springstævner på sin hest Gredstedgaards Faust.

Pressefoto er vedhæftet og kan benyttes med kreditering af Agnete Schlichtkrull.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.