DIF’s specialforbund: Værn om dansk idrætsmodel

DIF’s repræsentantskab, som består af DIF’s 62 specialforbund, hvoraf 56 var til stede til repræsentantskabsmøde i Brøndby i dag, bakker alle op om en fælles udtalelse, der opfordrer landsholdsudøvere – og ikke mindst deres repræsentanter i form af spillerforeninger – til ikke at vende den danske idrætsmodel ryggen.

Den fælles udtalelse skal ses på baggrund af de seneste landsholdskonflikter i fodbold og badminton. I udtalelsen hedder det bl.a.:

”Vi oplever i stigende grad, at landsholdsaktiviteter bliver gjort til en kampplads mellem landsholdsudøvere og forbund. Vi ser nogle ødelæggende konflikter, som vi ikke ser i andre lande, og vi oplever, at hensynet til sig selv nogle gange skubber hensynet til helheden i baggrunden, og at atleternes repræsentanter i form af diverse spillerforeninger forsøger at presse en klassisk arbejdsmarkedsmodel ned over landsholdsaktiviteterne.

Sådan en udvikling er en trussel mod den unikke danske idrætsmodel. Som landsholdsspiller er man ikke lønmodtager, og et forbund er ikke arbejdsgiver for landsholdsspillerne. Landsholdsaktiviteter kan ikke sammenlignes med det klassiske danske arbejdsmarked. At deltage på landsholdet er et tilbud, som nogle udvalgte atleter får om at repræsentere Danmark, og som disse atleter frit kan vælge at benytte sig af eller ikke benytte sig af.”

Alle DIF’s specialforbund opfordrer derfor danske landsholdsudøvere og spillerforeningerne til at respektere den danske idrætsmodel. I udtalelsen hedder det bl.a.:

”Landsholdsudøverne bør konstruktivt samarbejde med forbundene om at skabe de nødvendige midler. Midler, som skal bruges til at udvikle forholdene for landsholdsudøvere selv, men som også skal bruges til at skabe gode rammer for de frivillige, for breddeidrætten og for talentudviklingen, så vi sikrer, at der også er et tilbud til de kommende generationer.

Og de bør være opmærksomme på, at specialforbundene i DIF ikke er private virksomheder, hvor overskuddet udloddes til private ejere, men derimod er foreninger, som har et hensyn at tage til hele idrætten.”

Udtalelsen er vedhæftet nedenfor i sin helhed.

Yderligere kommentarer:

Niels Nygaard, formand for DIF, mobil: 20737112

Morten Mølholm, administrerende direktør i DIF, 21663774.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.