Danmarks Idrætsforbund

DIF Soldaterprojekt kæmper videre for skadede veteraner

Det succesrige DIF Soldaterprojekt fortsætter med uformindsket styrke, efter Forsvarsministeriet har styrket samarbejdet med yderligere 11 millioner kroner.
DIF Soldaterprojekt fortsætter, hvilket blev fejret med en løbetur med projektlederRune Oland Tanggaard (tv), veteran Jonas Hjorth Andersen og forsvarsminister Trine Bramsen. Foto: Brian Mouridsen. (fri afbenyttelse af pressen)

Der er blevet løbet, cyklet, surfet, roet kajak, stået på ski og dyrket et hav af andre idrætsaktiviteter i trygge rammer i DIF Soldaterprojekt. Nu fortsætter det succesrige veteranprojekt.

Gennem de sidste 10 år har DIF Soldaterprojekt forsøgt at hjælpe psykisk og fysisk skadede veteraner til et bedre liv via idræt, fællesskaber og ikke mindst i miljøer, der er tilpasset de skadede veteraners udfordringer.

Resultaterne har været særdeles gode, og blandt andet viser en evaluering af projektet, at DIF Soldaterprojekt har fået et stort flertal af de deltagende skadede veteraner til at indgå i nye fællesskaber, skabe flere sociale relationer og for manges vedkommende opnå større livslyst og et lysere syn på fremtiden. De gode resultater betyder, at DIF og Forsvarsministeriet fortsætter indsatsen. Forsvarsministeriet støtter i den kommende periode DIF Soldaterprojekt med 3,25 millioner kroner i 2020, 4 millioner kroner i 2021 og 4 millioner kroner i 2022. DIF’s egenfinansiering er minimum 1 millioner kroner årligt.

Forsvarsminister Trine Bramsen ser frem til, at endnu flere skadede veteraner fremover kan få glæde af DIF Soldaterprojekt.

”Idræt kan noget særligt. Det er godt for vores velbefindende og giver samtidig fantastiske fællesskaber. Derfor har sporten også noget særligt at byde på, når det gælder skadede veteraner. DIF Soldaterprojekt har trygge rammer og kompetente ledere, der giver gode muligheder for at styrke både fysikken og det sociale fællesskab. Med de nye midler er der ingen tvivl om, at DIF Soldaterprojekt også fremover vil være en vigtig støtte for vores skadede veteraner,” udtaler Trine Bramsen.

I Danmarks Idrætsforbund glæder administrerende direktør Morten Mølholm Hansen sig over, at DIF’s mangeårige indsatspå veteranområdet anerkendes og fortsat støttes af Forsvarsministeriet:

”DIF Soldaterprojekt har vist, at idræt og sociale relationer i de rette rammer virker, når mennesker i krise skal hjælpes tilbage til en mere normal tilværelse. Derfor er det overordentligt vigtigt, at projektet, som vi er meget stolte af, nu forankres på den længere bane. Vi har med en meget udsat målgruppe at gøre, og langtidsplanlægning, stabilitet og tryghed er vigtige parametre i rehabiliteringen af veteranerne. Den nye støtte fra Forsvarsministeriet giver arbejdsro, og det er vi meget glade for,” siger Morten Mølholm Hansen.

Læs mere om DIF Soldaterprojekt her

Trine Bramsen, forsvarsminister (via pressemedarbejder Sophie Cederstrøm)
mobil 30 44 84 21

Morten Mølholm Hansen, DIF’s adm. direktør
mobil 21 66 37 74

Rune Oland Tanggard, projektleder i DIF Soldaterprojekt
mobil 27 49 49 50

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

DIF partnere

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund