DIF og Team Danmark er tilfredse med OL-udskydelse

IOC har meldt ud, at OL i Tokyo udskydes til 2021. DIF og Team Danmark er tilfredse med beslutningen og igangsætter nu arbejdet med, hvad det kommer til at betyde for det danske OL-arbejde.

Fælles pressemeddelelse mellem DIF og Team Danmark

IOC har taget tilløb til en OL-udskydelse over de seneste dage, og nu kom den endelig. OL, som skulle have været afviklet fra den 24. juli-9. august 2020, er udskudt til 2021. Den endelige dato er endnu ikke fastsat, men i en pressemeddelelse fra IOC står der, at OL er blevet ”rescheduled to a date beyond 2020 but not later than summer 2021.”

Beslutningen om en OL-udskydelse har DIF og flere andre nationale olympiske komitéer allerede foreslået IOC, så derfor er der tilfredshed med afgørelsen:

”Som vi har sagt i nogle dage, så vi ingen anden mulighed end at udskyde OL. Derfor er vi tilfredse med beslutningen, hvis ellers man kan tale om tilfredshed i denne vanskelige tid,” siger Niels Nygaard, der er formand for DIF og Danmarks Olympiske Komité. Han fortsætter:

”Nu har vi den udskydelse, som vi håbede på og kan derfor sammen med Team Danmark, de internationale og nationale forbundene og atleterne trække i arbejdstøjet. Der er masser af svære spørgsmål at tage fat på som fx, hvad udskydelsen betyder for atleternes kvalifikationer, for vores økonomi, ja, for hele den danske OL-deltagelse. Svarene har vi ikke endnu, men nu er der endelig en form for ro til at arbejde med udskydelsen.”

Også I Team Danmark der tilfredshed med afgørelsen, selvom der nu ligger en svær tid og venter:

”Hvis man ser på OL-udskydelsen, så kan det umiddelbart se let nok ud. For vi holder jo ’bare’ den samme begivenhed det samme sted et års tid senere. Sådan er det desværre ikke. Eksempelvis kan vi ikke bruge de samme penge to gange. Mange af vores midler fra vores kommercielle partnere er allerede brugt på direkte støtte til atleterne, træningslejre og forberedelse. Nu skal atleterne til at forberede sig til OL i endnu et års tid, og det kræver ressourcer. Derfor er det økonomiske område et af dem, som vi først kaster os over, og det er selvsagt ikke nemt i en krisetid,” siger Lone Hansen, adm. direktør for Team Danmark og tilføjer:

”Vi har et stort ansvar for at passe godt på vores atleter lige nu. De er naturligvis frustrerede over deres situation, hvor alt lige nu er vent på hovedet, og alle planer skal gentænkes. Her venter et kæmpe arbejde i de kommende uger og måneder,” siger hun.

Med udskydelsen af OL forventes det også, at de Paralympiske Lege udskydes tilsvarende, men der er i skrivende stund ikke kommet en officiel udmelding.

Kontaktpersoner:

Niels Nygaard, formand i DIF, nny@dif.dk, / tlf. 20 73 71 12
Morten Mølholm Hansen, administrerende direktør i DIF, mmh@dif.dk / tlf. 21 66 37 74
Frank Jensen, formand i Team Danmark, kontakt via Christian Blomgreen, tlf. 26 83 07 24
Lone Hansen, administrerende direktør i Team Danmark, loha@teamdanmark.dk, tlf. 60 38 25 27

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Pressefrise