DIF lancerer livestreaming-anbefalinger

DIF anbefaler, at der ikke bør livestreames fra kampe, opvisninger, træningspas og konkurrencer for børn og unge under 18 år. I de nye anbefalinger fra DIF, at der også gode råd i de tilfælde, hvor klubber og forbund alligevel livestreamer. Anbefalingerne er kommet i stand efter en lang konsultationsrække.

Efter et grundigt forløb, hvor en lang række parter er blevet konsulteret, lancerer DIF nu sine anbefalinger på livestreamingområdet.

Konklusionen i DIF’s anbefalinger er, at der ikke bør livestreames fra kampe, opvisninger, træningspas og konkurrencer for børn og unge under 18 år.

Men DIF anerkender også, at dets forbund og foreninger er eksperter i deres egen idræt, og at idrætter har forskellige kendetegn. Der kan der være forbund og foreninger, som vælger at livestreame fra ungdomsidræt, og derfor indeholder anbefalingerne også en række spørgsmål og gode råd til disse forbund og foreninger.

”Foreningsidrætten skal være et trygt rum for børn og unge, hvor de har plads til at fejle. Livestreaming kan potentielt skabe udfordringer for dette trygge rum. Teknologien er relativ ny, og der er ikke mange undersøgelser af effekterne af livestreaming. Blandt andet derfor anbefaler vi ud fra et forsigtighedsprincip, at man ikke livestreamer idræt for børn og unge under 18 år,” siger Frans Hammer, der er næstformand i DIF med ansvar for blandt andet børne- og ungeområdet.

Lang konsultationsrække

For at få de bedste forudsætninger for at lave anbefalingerne har DIF i forløbet konsulteret en lang række parter, som har forskellige tilgang til livestreaming. Der har været afholdt møder med et tocifret antal af DIF’s specialforbund, og desuden er aktører som Team Danmark og en lang række børne- og ungeorganisationer blevet hørt. DIF har desuden fået input fra Kultur- og Fritidsudvalget i Frederikshavn Kommune og streamingvirksomheden Sportway.

”Vi anerkender, at dette område er kompliceret. Der er mange forskellige holdninger til og erfaringer med livestreaming. Derfor var det vigtigt for os at lave et grundigt forløb, hvor vi hørte alle interessenter, inden vi lavede vores anbefalinger. Det har også gjort os i stand til at komme med nogle nuancerede råd til de forbund og klubber, som af forskellige årsager alligevel vælger at streame,” siger Frans Hammer.

Disse råd går blandt andet på:

- At man bør begrænse adgangen til livestreamingen via et login

- At man kun bør livestreame selve idrætsaktiviteten og ikke opvarmning og nedvarmning

- At der bør være en livestreaming-ansvarlig til stede, der med kort varsel kan afbryde sendingen

- At der bør være tydelig markering af, hvor der streames

- At der bør laves streamingfri zoner

Læs samtlige DIF’s anbefalinger om livestreaming af børne- og ungdomskampe, -opvisninger, -træningspas og -konkurrencer ved at downloade det vedhæftede pdf-dokument

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.700 idrætsforeninger og godt 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.