DIF-direktør: Tour-start er en kæmpe cadeau til Danmark

Den danske Tour de France-start i 2021 møder stor ros fra DIF, der håber, at løbet både kan skabe opmærksomhed og inspirere flere til at komme på cyklen.

Verdens største cykelløb Tour de France kommer til Danmark. Det sker i 2021, hvor de tre første etaper bliver kørt rundt i landet fra København til Sønderborg. Nyheden vækker glæde hos Danmarks Idrætsforbund (DIF).

”Det er en kæmpe cadeau til Danmark som cykelnation og som værtsnation. En Tour-start er én af de helt store begivenheder og en perfekt kombination af sportslig tyngde og tilskueroplevelse. Det er en stor bedrift, og det har krævet ekstra at få arrangørerne til at flytte hviledage for, at det kan lade sig gøre,” siger Morten Mølholm Hansen, adm. direktør i DIF.

En folkefest
Tour-starten placerer sig ind helt i top over de største begivenheder på dansk grund.

”Det er endnu en bekræftelse på, at vores ry langt overgår vores størrelse. Det er helt uhørt, at vi på så kort tid har formået at hente både verdens største cykelløb, VM i ishockey, VM i håndbold og EM i fodbold til Danmark. Det er kulminationen på en stor indsats fra alle de involverede parter og byer. Og så har det helt klart hjulpet med en statsminister og en overborgmester i København, der er gået så aktivt ind i kampagnen,” siger Morten Mølholm Hansen.

Udover den store opmærksomhed fra tv-seere og cykelentusiaster verden over, så vil der også blive trængsel langs ruten på de tre etaper.

”Det er meget få sportsbegivenheder, der formår at skabe så festlig en ramme rundt om aktiviteten, som det er tilfældet med Tour de France. Det bliver en folkefest. Vi håber, at den festlige ramme og opmærksomheden kan bruges til at inspirere flere danskere til selv at prøve kræfter med cykelsporten,” siger Morten Mølholm Hansen.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.