Danmarks Idrætsforbund

DIF bekæmper madspild: Nyt samarbejde skal gøre sportsevents mere bæredygtige

Samarbejde mellem DIF Innovation Lab, Trekantområdet Danmark og den danske madspildaktør Too Good To Go skal styrke arbejdet med at skabe bæredygtige sportsevents

Et nyt og ambitiøst samarbejde styrker kampen mod madspild i sportens verden.

Som en del af Danmarks Idrætsforbunds politiske program om at arbejde for bæredygtige events er DIF Innovation Lab gået sammen med den danske madspildsaktør Too Good To Go om at redde overskudsmad fra sportsbegivenheder.

Helt konkret går samarbejdet ud på at udbyde overskydende retter fra salgsboder til en stærkt reduceret pris via Too Good to Gos madspilds-app.

Mange supermarkeder, hoteller, caféer og restauranter er i fuld gang med at sælge overskudsmad til favorable priser, og det er den udvikling, som DIF vil være med til at sætte turbo på i sportens verden.

”DIF har et klart mål om at minimere klimaaftrykket i idræt. Idrætten skal tage ansvar, og derfor er vi glade for dette samarbejde, der forhåbentlig kan sikre mere bæredygtige sportsevents fremadrettet,” siger DIF-formand Hans Natorp.

Trekantområdet Danmark er som initiativtager en afgørende aktør i samarbejdet og derfor det første geografiske område til at afprøve Too Good To Go ved sportsbegivenheder. Det betyder, at initiativet i første omgang er målrettet sportsevents i de syv jyske kommuner Kolding, Vejle, Fredericia, Middelfart, Vejen, Billund og Haderslev.

Ambitionen rækker dog langt ud over lokale events. Too Good To Go er etableret i store dele af verden og deler DIF’s ambition om at gøre både nationale og internationale sportsevents mere bæredygtige.

”Store events er potentielt lig med stort madspild, for det er helt vildt svært at beregne den rette mængde til begivenheder med korte salgsvinduer. Især hvis vejret er en faktor. Derfor ser vi et meget stort potentiale i sportsevents både i Danmark, hvor Grejsdalsløbet som de første kom i mål med nul-spild, og i udlandet,” siger Morten Jensen, chef for marketing og partnerskaber hos Too Good To Go.

I den forgange weekend blev samarbejdet for første gang effektueret, da cykelmotionsløbene Grupetto Festival og Grejdalsløbet leverede overskudsmad til Too Good To Go.

DIF Innovation Lab var med under Grejdalsløbet for at indsamle data og erfaringer, og her blev omkring 84 måltider og 150 sandwich reddet fra at blive smidt ud ved at blive solgt via Too Good To Go-appen.

Dataindsamlingen fra de første events skal nu bearbejdes, så bekæmpelsen af madspild kan blive endnu mere effektiv i forbindelse med kommende danske sportsevents.

Til gavn for klimaet og som boost til konkurrencen om at tiltrække store events til landet.

For detaljeret info om samarbejdet:
Anne Mette Trier, Head of DIF Innovation Lab, amt@dif.dk, 51325498

For overordnet info:
Hans Natorp, formand i DIF, hna@dif.dk, 31444015

Foto til redaktionel brug:
Kreditering: Too Good To Go

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Partnerfrise

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.