DIF appellerer til klar udmelding om EM i håndbold

Timeglasset er ved at rinde ud for EM i håndbold, og Danmarks Idrætsforbund sender en kraftig opfordring til politikerne om at give grønt lys til slutrunden, som opererer med corona-foranstaltninger, der er langt mere strikse end de gældende retningslinjer.

Dansk Håndbold Forbund er under voldsomt pres. EM-slutrunden for kvinder skal starte om 12 dage, men endnu mangler der grønt lys fra de danske myndigheder. Og det kan få store konsekvenser – både sportsligt og økonomisk. Ikke bare for Dansk Håndbold Forbund, men også for europæisk håndbold.

”Jeg vil gerne sende en kraftig og utvetydig opfordring til politikere og myndigheder om at give grønt lys til, at Danmark kan gennemføre EM-slutrunden for kvinder i december. Lige nu sidder Dansk Håndbold Forbund i en problematisk venteposition, og indtil for ganske nylig er der ikke sat spørgsmålstegn ved, at slutrunden kunne gennemføres” fastslår Niels Nygaard, formand for DIF.

Niels Nygaard understreger, at Dansk Håndbold Forbund kører i en liga for sig, når det handler om at gennemføre internationale slutrunder. Derudover har forbundet gennem meget lang tid forberedt sig minutiøst på at kunne gennemføre håndbold-EM forsvarligt.

Sammen med Det Europæiske Håndboldforbund er der lavet en omfattende corona-protokol, som opererer med retningslinjer, der er strammere end dem, der er gældende i Danmark. Fx opereres der med, at alle deltagere skal opholde sig i en såkaldt boble, hvor de er isolerede fra kontakt med andre end dem, som er i boblen.

”Retningslinjerne for slutrunden er meget restriktive, og derudover har Dansk Håndbold Forbund været klar til at strække sig langt, hvis sundhedsmyndighederne alligevel skulle have betænkeligheder. Selvom vi naturligvis har forståelse for den generelle corona-travlhed, har vi derfor svært ved at forstå, at der endnu ikke er givet en klarmelding” fastslår Niels Nygaard.

FAKTA:

• Håndbold-EM for kvinder er programsat fra 3.-20. december 2020
  • Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) og Dansk Håndbold Forbund (DHF) har udarbejdet en corona-protokol for gennemførslen, som er mere restriktiv en de gældende danske retningslinjer
  • Slutrunden skulle oprindelig være afviklet i et delt værtskab mellem Danmark og Norge, men for en uge siden måtte Norge trække sig pga. landets corona-stramninger
  • Dansk Håndbold Forbund (DHF) har på rekordtid fået økonomi, hoteller, spillesteder, medarbejdere mv. på plads, så de vil kunne overtage det fulde værtskab. Der mangler blot en politisk blåstempling
  • Samtlige deltagende lande sidder i venteposition og har økonomi og praktik bundet til gennemførslen af EM.

CORONA-PROTOKOLLEN FOR HÅNDBOLD-EM INDEHOLDER BL.A.:

• Alle deltagere skal ved indrejse kunne fremvise en negativ corona-test, der maksimalt er 72 timer gammel
  • Alle deltagere testes igen ved ankomst til Billund lufthavn
  • Spillere og officials fragtes direkte til deres hoteller, hvor de isoleres på deres hotelværelser, indtil negative testresultater foreligger
  • Alle testede er i hele turneringsforløbet i en såkaldt ’boble’, hvor de ikke er i kontakt med personer udenfor ’boblen’.
  • Alle i boblen testes med maksimalt 72 timers interval
  • Tests foregår i privat regi og belaster således ikke det offentlige sundhedsvæsen

43 26 26 26http://www.dif.dk

Presseinvitation: Skadede krigsveteraner begynder cykeleventyr i Aalborg18.6.2021 16:24:28 CEST | Pressemeddelelse

Første etape af det 812 kilometer lange cykelevent Ride4Rehab går fra Aalborg Rådhus på Gl. Torv til Krarup Flystation med afgang 23.6. Aalborgs borgmester sender soldaterne godt afsted på første etape 23.6, og Viborgs borgmester tager imod feltet senere på dagen på Krarup Flyvestation. Pressen er velkommen i både Aalborg og Krarup, hvor det vil være muligt at tale med lokale veteraner.

PRESSEINVITATION: Offentliggørelse af danske OL/PL-fanebærere og OL/PL-tøjkollektionen18.6.2021 15:44:30 CEST | Pressemeddelelse

Fælles pressemeddelelse fra DIF og Team Danmark Torsdag den 24. juni kl. 11.00-12.30 offentliggør DIF og Team Danmark de danske fanebærere til OL og De Paralympiske Lege (PL) i Tokyo denne sommer. Desuden lanceres OL/PL-tøjkollektionen, som er blevet skabt i et samarbejde mellem danske OL/PL-atleter og den danske tøjvirksomhed BESTSELLER. Det hele foregår udendørs på Experimentariums tagterrasse på Tuborg Havnevej 7 i Hellerup, og pressen er inviteret med. Tagterrassen vil gennem sommeren være omdrejningspunkt for en række olympiske og paralympiske aktiviteter. Til stede ved offentliggørelserne vil være to OL-fanebærere, to PL-fanebærere (en mand og en kvinde for hvert event, hvilket er nyt), nøglepersoner fra DIF, Team Danmark og Parasport Danmark samt olympiske og paralympiske partnere. Der vil være gode billedmuligheder under offentliggørelsen, og efter overrækkelsen af fanerne og præsentationen af tøjkollektionen er der kl. cirka 11.30 mulighed for interviews, fotografering samt li