Dieselbiler udleder flere gifte gasser end troet - Hvad gør varevogns udlejere for at mindske dette?

Betalt samarbejde Det har vist sig at dieselbiler udleder mange flere giftige gasser end hvad laboratorietests målinger af bilernes udstødning ellers lover, og det har givet større konsekvenser end antaget. Det viser en undersøgelse fra videnskab.dk.

Den giftige gas, som har konsekvenser for mennesker, og som kan slå mennesker ihjel er -gasser, og disse udledes fra dieselbilers udstødning.  Det har betydet at man har ændret på kravene for dieselbilers udstødning, og det har været en udfordring for danske varevogns udlejere at følge op på.

For mange har det betydet at skifte hele biler ud, som ikke levede op til forventningerne, eller at skifte udstødningen. I flere tilfælde, så har det givet mere mening at skifte bilerne ud, fordi med nyere biler er sikkerheden generelt bedre, og der er større chance for en fremtidssikring.

Det er nemlig ikke en billig process at udskifte udstødningen. De nye regler kræver et partikelfilter i mange zoner, og i dag er det sådan, at hvis man kører i disse zoner uden et partikelfilter, eller på andre måder ikke lever op til de nye dieseludstødning regler, så får man altså en bøde.

Af denne årsag, så har varevogns udlejere ikke haft noget valg, og været nødt til at udskifte bilerne, men hvordan har det påvirket dem?

Lejvarebil er en af de danske varevogns udlejere, som er blevet ramt af denne uforudsete ændring af spillereglerne, og her er der valgt at udskifte hele inventaret, som inkluderer varevogne, flyttebiler, kassevogne, og minibusser med nye modeller som er fra 2015 og opefter.

“Det har været en dyr process, men med nyere biler, så er sikkerheden generelt bedre, fordi ofte er det sådan at der er mindre bøvl med dem” Siger Yousaf Sikandar, administrerende direktør for Lejvarebil.

Hvordan sikrer de danske varevogns udlejere ellers deres kunder en sikker kørsel?

Der følger et stort ansvar med, når man udlejer varevogne til kunder. Her er det vigtigt, for det første at kunderne er berettiget til at køre. Er de ikke det, så er det ikke kun dem, som man sætter i fare, men også alle de andre bilister på vejene.

For det andet, så spiller serviceaftalerne også en stor rolle. Her bliver bilerne serviceret efter serviceaftalernes rammer, og er serviceaftalerne ikke gode, eller fyldestgørende, så risikerer man en farlig bil. Det kan være alt fra en bil, som ikke kan kontrolleres til mange andre konsekvenser.

Det er nemlig svært at registrere de forskellige forebyggende symptomer på forskellige skader, som man normalt kan gøre i ens egen bil, når man udlejer varevogne. Når den køres af mange forskellige, kan man ikke være sikker på at få den rigtige rapportering. Pga. dette, spiller serviceaftalen en vigtig rolle, og regelmæssige checks og rutiner er altafgørende for kunder og deres medkørendes sikkerhed.

Udover hvordan udlejningsvirksomheder vælger at lave deres serviceaftaler, så er der en anden indikator der påvirker kundernes sikkerhed.

Når man skal leje en flyttebill fx. så er årgangen for hvornår bilen først er blevet registreret en vigtig indikator for bilens sikkerhed.  De ældre biler er ofte kørt længere, og derfor så er der flere elektroniske fejl på.

Det viser sig også, at sikkerheden er noget der appellerer til de danske forbrugere, eftersom at varevogns udlejningsvirksomheder der går meget op i dette ser en kommerciel fremgang i både salg og kundeoplevelse.

“Det er meget vigtigt at kunne føle sig sikker, og siden sikkerheden er blevet bedre, så har det forøget salget og kundeoplevelsen meget.” Siger Yousaf Sikander administrerende direktør for Lejvarebil.

Selvom der er skiftet til nye biler, så er prisen for kunderne den samme.

Som dieselbils udlejer medfører der et stort ansvar

Danmark er ikke det eneste land, som har haft problemer med dieseludstødning. De giftige -gasser har kostet mange liv i andre lande.  I studiet fra Videnskab.dk, så ses det at Kina står for den største andel af dødsfald relateret til -gasser. Alle dieselbils udlejere har derfor et ansvar.

Det er vigtigt at have sikkerheden i orden når man kører i sin personbil både overfor de andre trafikanter på vejene, men også en selv og ens medpassagere.

Yderligere, så er der et større pres over for danske biludlejere, fordi de har ansvaret for flere menneskeliv, et ansvar over for miljøforurening, og om at minimere dannelsen af menneske dræbende gasser.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.

Skab dit eget sikkerhedsnet med den rette a-kasse4.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Der kan være mange grunde til, at du i en periode ikke har et job, og derfor heller ikke har nogen fast indtægt. En sådan periode kan være hård og frustrerende, og det er ikke altid nemt at finde et job igen. For at gøre disse perioder i livet nemmere at overkomme, kan du sikre dig selv ved at melde dig ind i en a-kasse. Dette er en form for forsikring, som du betaler til, når du har en fast indkomst, og så får du udbetalt dagpenge, når du ikke har en indkomst. Det har mange fordele at være medlem af en a-kasse, men det kan også være svært at finde den rette a-kasse, da udbuddet er stort. Læs med herunder og lær mere om a-kasser.