Dieselbilen er stadig et godt køb
Langt på literen og attraktiv totaløkonomi
En undersøgelse fra Kunde & Co viser, at danskernes første prioritet, når de skal handle bil, er en god brændstoføkonomi. Og netop dieselmodellernes evne til at køre langt på literen er medvirkende til at give en attraktiv totaløkonomi. Markedsanalytiker fra Bilbasen og Bilinfo, Jan Lang forklarer: "Der er en dagligdag, der skal hænge sammen. Hele det økonomiske rationale, der er i at have en bil, er dybt forankret i den danske folkesjæl. Så når der er et massivt spænd mellem dieselpriserne og benzinpriserne, skal der meget til, førend vægtskålen tipper mod benzin."
En sammenligning mellem to varianter af Danmarks mest solgte bil, Peugeot 208 , viser at, selvom prisen for en 208 1.2 L VTi 82 hk og en 208 1.6 L BlueHDi 100 hk er den samme (139.990 kr.), så er totaløkonomien væsentlig bedre for dieseludgaven. Set over en periode på 5 år opnår man en besparelse på over 12.000 kr. ved 10.000 km/årligt, mens man ved 15.000 km/årligt sparer hele 18.500 kr. Besparelsen for 308 i dieseludgave er endnu højere. Ved sammenligning af totaløkonomien for en 308 1.2 L THP 130 hk og 308 1.6 L BlueHDi 120 hk sparer man over en periode på 5 år næsten 20.000 kr. ved 15.000 km/årligt, mens besparelsen er over 30.000 ved 20.000 km/årligt.**
Jan Lang mener, at dieselbilen også har sin eksistensberettigelse i fremtiden og vil ikke tøve med at anbefale den. "Der er ingen tegn på, at dieselbiler taber værdi hurtigere end benzinbiler overhovedet og vores udsyn er, at der ikke vil komme forandringer i dette billede. På brugtbilsmarkedet ser totaløkonomien for dieselbiler også yderst fornuftig ud. "
Et teknologisk kvantespring for dieselmotoren
Alene udviklingen fra en Euro 5 dieselmotor til en Euro 6 dieselmotor er for de flestes vedkommende lig med et teknologisk kvantespring, som har betydet en kraftig reduktion i emissioner.
Et eksempel herpå er én af Peugeots mest populære dieselvarianter: 1.6 L. I Peugeot 308 fra årgang 2009 havde denne motor en NOx-udledning på 149 g/km og levede således op til Euro 5 standarden. I Euro 6 udgaven har 1.6 L BlueHDi ikke alene fået flere hk, men takket være SCR-teknologien er NOx-udledningen nu nede på 62,2 mg/km (grænseværdien er 80 mg/km). Det vil sige mere end en halvering af NOx i forhold til forgængeren. Peugeots BlueHDi-teknologi er således blandt de mest effektive på markedet, idet den reducerer NOx-udledningen med op til 90 % og eliminerer 99,9 % af partiklerne.
I forbindelse med introduktionen af den nye 308 lancerer Peugeot sidst på året en helt ny 1.5 L dieselmotor med optimeret SCR-teknologi. Det betyder, at motoren allerede nu lever op til det NOx emissionskrav, der indføres i 2020. I forhold til den velkendte SCR-teknologi på eksempelvis BlueHDi 120 hk, er SCR katalysatoren nu placeret endnu tættere på motoren for at opnå hurtigst muligt efterbehandling. Det sikrer en endnu mere effektiv og hurtigere reduktion af partikler og emissioner.
En moderne dieselbil kan således uden problemer få adgang til selv de mest strikse miljøzoner i de europæiske storbyer.
Konklusionen fra Jan Lang lyder: "Jeg vil hverken af totaløkonomiske eller miljømæssige årsager tøve med at anbefale en dieselbil, hvis kørselsmønsteret er til det."'
*Salgstal fra De Danske Bilimportører
**Baseret på EU normtal
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Peugeot Danmark
Følg pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Peugeot Danmark
PEUGEOT 208 OG 2008 VINDER DERES RESPEKTIVE KATEGORIER I WOMEN´S WORLD CAR OF THE YEAR1.3.2021 15:02:10 CET | Pressemeddelelse
Juryen bag Women´s World Car of the Year har netop afsløret vinderne af ni forskellige kategorier. De ni vindere repræsenterer det ypperste i hver deres kategori, når det kommer til sikkerhed, komfort, teknologi og værdi for pengene. PEUGEOT kan glæder sig over hele to titler: PEUGEOT 208 vandt bedste bybil, mens PEUGEOT 2008 har vundet titlen som bedste urbane SUV. Det er 11. gang, at WWCOTY kårer de bedste biler, og juryen bag består af 50 motorjournalister fra 38 lande og hele fem forskellige kontinenter. Det er den eneste jury i bilverdenen, som udelukkende består af kvinder.
Løven brøler endnu højere25.2.2021 15:32:09 CET | Pressemeddelelse
Verdens ældste aktive bilmærke styrker sin karakter og visuelle identitet med et nyt logo. Der bliver vendt en ny side i PEUGEOTs historie.
Kevin Magnussen og Mikkel Jensen skal køre for PEUGEOT SPORT til FIA WEC og Le Mans8.2.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
PEUGEOT’s planer om et ambitiøst comeback i endurance-racing fortsætter med at tage form. Efter at have afsløret de første tegninger af sin LMH Hypercar prototype og specifikationerne på hybrid-drivlinjen, der giver en samlet ydelse på 680 hk, har PEUGEOT Sport nu fornøjelsen af at præsentere de syv kørere, der skal kæmpe for løven i FIA World Endurance Championship (FIA WEC) og Le Mans 24 Hours.
PEUGEOT 508 SW plug-in hybrid er kåret til Årets Firmabil 202116.10.2020 13:23:45 CEST | Pressemeddelelse
For første gang nogensinde har juryen bag kåringen af Årets Firmabil kåret en plug-in hybrid som vinder. PEUGEOT 508 SW Allure Pack Business plug-in hybrid vandt i en klasse, som traditionelt set har været domineret af dieselmodeller. Den kan køre 60 km på 100 % el, har en CO2-udledning på 31 g/km (WLTP standard) og en samlet systemydelse på hele 225 hk til en beskatningspris på 299.990 kr.
Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler8.10.2020 08:29:07 CEST | Pressemeddelelse
Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.