Crossing Borders

Dialog om afskaffelse af forsvarsforbeholdet

Crossing Borders inviterer med støtte fra Europa-Nævnet til åbne samtale-arrangementer tre torsdage i maj på engelsk i Ubuntu Huset i Købmagergade i København med gratis middagsmad. For internationale og lokale, der vil udveksle synspunkter og blive klogere på valget den 1. juni 2022
Dialog om afskaffelse af forsvarforbeholdet på engelsk i Ubuntu Huset i Købmagergade 43 i København.
I kølvandet på den nuværende krig i Ukraine har Danmark besluttet at afholde en folkeafstemning om, hvorvidt man vil afskaffe forsvarsforbeholdet. I mellemtiden er NATO's interesse for de nordiske allierede vokset. For en gennemsnitlig dansker kan dette være svært at forstå: Hvad vil det egentlig betyde for Danmark?

For at hjælpe danskerne til at bestemme sig for, hvad de skal stemme, faciliterer Crossing Borders med støtte fra Europa-Nævnet en demokratisk dialog for at informere og oplyse om den kommende afstemning om forsvarsforbeholdet.

Med vores gæstetalere skal vi i dialog om, hvilke fordele og ulemper der er ved, at Danmark stemmer for at afskaffe forsvarsforbeholdet, der i dag betyder, at Danmark ikke deltager i beslutninger om udviklingen af EU's fælles forsvar.

Vi holder tre dialog events med forskellige talere:

12. maj - Mogens Lykketoft (er afholdt)
Mogens Lykketoft er tidligere udenrigsminister og formand for Folketinget. Han var også formand for FN's Generalforsamling fra 2015-2016. I dag er han en engageret debattør, forfatter og foredragsholder, der med sin store erfaring indenfor international politik har et indgående kendskab til NATO og ikke mindst Europas historie med Rusland.

19. maj - Jørn Boye Nielsen
Jørn Boye Nielsen er stifter og næstformand for RIKO Rådet - En uafhængig tænketank for international konfliktløsning. Han arbejder for at skabe en nuanceret debat til fremme for langsigtede, ikke-militære løsninger på udenrigspolitiske konflikter. RIKO Rådet informerer om mægling og fredsopbygning for at kunne bidrage til et velinformeret beslutningsgrundlag for dansk udenrigspolitik.

25. maj - Lisbeth Pilegaard
Lisbeth Pilegaard har mere end 25 års ledererfaring fra organisationer og projekter baseret i Danmark og globalt. Hun er taler og demokrati-aktivist, og har været global rådgiver hos FN’s Global Compact. Kernen i alt hendes engagement er strategisk tænkning, forhandling og at forbinde idéer og mennesker. Hun er også medlem af Crossing Borders Advisory Board.

Efter samtalerne er der mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderneog dele synspunkter og kommentarer.

Vi serverer lækker gratis mad til eventet (med veganske muligheder)

Tak til Studenterhuset og Europa-Nævnet.

*************************************

In wake of the current war in Ukraine, Denmark has decided to hold a referendum on whether to join the European Union's Defense Pact. Meanwhile, NATO’s interest in the strategic value of the Nordic allies and the Nordic region has grown. For an ordinary citizen, this might be difficult to comprehend. What would this actually mean for Denmark?

To help citizens understand what to vote for, Crossing Borders is going to facilitate a democratic dialogue with support from Europa-Nævnet. The intention is to inform and educate about the upcoming vote about the defense reservations. With guest speakers on board, we are going to have a dialogue about what would be the advantages and disadvantages if Denmark joined the Defense Pact.

We are hosting 3 dialogue events with different speakers:

May 12th - Mogens Lykketoft
Mogens Lykketoft is a former minister of Foreign Affairs and chairman of the Danish Parliament. He was also the chairman of the United Nations General Assembly from 2015-2016. Today, he is a committed debater, author and lecturer who, with his vast experience of international politics, has an in-depth knowledge of NATO and not least Europe's history with Russia.

May 19th - Jørn Boye Nielsen
Jørn Boye Nielsen is the founder and vice chairman for RIKO Rådet - An independent Council for International Conflict Resolution. He is working to promote a nuanced debate and long term, non-military solutions for international conflicts. RIKO Rådet provides information on mediation and peace-building in order to contribute to well-informed decision-making in Danish foreign policy.

May 25th - Lisbeth Pilegaard
Lisbeth Pilegaard has more than 25 years of leadership experience from organizations and programmes based in Denmark and globally. She is a speaker and democracy activist, and has been a global advisor at United Nations Global Compact. Strategic thinking, negotiation and connecting ideas and people is at the core of all her engagement. She is also a member of Crossing Borders advisory board.

After the talks there is a possibility to ask questions from the speakers. Join us, come with your perspectives and questions.

We will serve delicious free food at the event (with vegan options)

Crossing Borders is a non-profit and civil society organization, based in Copenhagen. Crossing Borders educates and empowers young people to become active global citizens. Across cultures and professions, we provide platforms for young people to cross-fertilise ideas and form global associations, networks, and communities worldwide.

We are grateful for the support from Student House and Europa-Nævnet.

Marie Saga Andreassen
Event Coordinator

Købmagergade 43
1150 Copenhagen K, Denmark

Information om Crossing Borders

Crossing Borders
Købmagergade 43
1150 København K

Crossing Borders er en non-profit og civilsamfundsorganisation med base i København. Crossing Borders uddanner og styrker unge mennesker til at blive aktive verdensborgere. På tværs af kulturer og professioner tilbyder vi platforme for unge mennesker til at udveksle ideer og danne globale foreninger, netværk og fællesskaber verden over.

Følg pressemeddelelser fra Crossing Borders