Diageo lancerer ny ti-års bæredygtighedsplan

Del

I 2030 skal Diageos ‘SOCIETY 2030: SPIRIT OF PROGRESS’ gøre det muligt for Diageo at nå ud til 1 milliard mennesker med budskaber om ansvarlig forbrug af alkohol gennem sine brands, opnå klimaneutralitet i alle dele af den direkte drift, øge andelen af ledere med forskellig etnisk baggrund til 45, og bruge 30% mindre vand i alle drikkevarer, Diageo producerer.

Diageo, som blandt andet står bag Johnnie Walker, Smirnoff og Guiness, lancerer nu 25 dristige og ambitiøse mål i sin handlingsplan Society 2030: Spirit of Progress’. Planen skal gøre en positiv forskel for verden i det, som bliver kaldt ’Decade of Action’ og dermed bidrage til at indfri FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling inden 2030. 

Diageo har globalt set gjort store fremskridt inden for miljømæssig og social bæredygtighed samt god selskabsledelse og vil de næste 10 år fokusere på tre kerneområder, som er nøje udvalgt til at understøtte FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling: fremme ansvarlig alkoholkultur, være fortaler for inklusion og mangfoldighed og bannerfører for korn-til-glas bæredygtighed.  

Ivan Menezes, administrerende direktør i Diageo, udtaler: 

”Som en global virksomhed er vi forpligtet til at løfte vores del af ansvaret for vores planets fremtid og vise vejen for andre. Jeg er utrolig stolt af det ansvar, vi har taget, og de resultater vi allerede har opnået i forhold til bæredygtighed. Med den nye ambitiøse handlingsplan stiller vi endnu større krav til os selv i det vigtige årti frem mod 2030.” 

Bæredygtighedsplanen indeholder blandt andet følgende målsætninger: 

Fremme ansvarlig alkoholkultur 

  • I 2030 vil Diageo gennem sine brands nå ud til 1 milliard mennesker med budskaber om ansvarligt alkoholindtag. 

  • Påvirke fem millioner menneskers holdning til promillekørsel. 

  • Oplyse over 10 millioner mennesker om konsekvenserne ved mindreåriges alkoholindtag gennem SMASHED, som er Diageos prisvindende undervisningsprogram, der nu opererer på alle kontinenter. 

Fortaler for inklusion og mangfoldighed 

  • Diageo vil bygge videre på sine stærke resultater for inklusion og mangfoldighed ved at sætte en brancheførende ambition om at have 45% repræsentation af ledere med etnisk forskellig baggrund inden 2030, samt at kvinder udgør 50% af alle ledere.  

  • Diageo vil løfte kompetencerne hos 1,7 millioner mennesker, som skal bidrage til at skabe en inkluderende og blomstrende branche.   

Ivan Menezes fortsætter: 

”Ved at sætte mål for både køn og mangfoldighed, som vi skal i mål med indeni 2030, tror jeg på, vi kan nedbryde barrierer og være med til at forme en mere mangfoldig og succesfuld virksomhed og samfund.” 

Bannerfører for korn-til-glas bæredygtighed 

  • Diageo har forpligtet sig til at arbejde imod lav-emission og bruge 100% vedvarende energi for at blive klimaneutral på tværs af direkte drift og arbejde med leverandører for at reducere indirekte udledninger med 50%. 

  • Som første skridt i sin ambition om at blive klimaneutral vil Diageos skotske destillerier, Oban og Royal Lochnagar, blive klimaneutrale inden udgangen af 2020. Derudover sigter Diageo efter at opnå klimaneutralitet i Indien i 2025.

  • Inden 2030 vil Diageo garantere, at der bruges 30% mindre vand til at producerer alle drikkevarer, Diageo producerer, sammenlignet med i dag. Derudover vil Diageo sikre, at Diageos miljøpåvirkning i de områder, hvor der er størst pres på vandressourcerne, er nettopositive.  

  • Diageo vil også skabe 150 lokale samfundsprojekter over hele verden, som skal give adgang til rent vand, sanitet og hygiejne.

  • Diageo vil støtte over 150.000 småbønder med landbrugsteknikker til at regenerere jorden og opbygge biodiversitet. 

  • Inden 2030 benytter Diageo 100% genanvendt indhold i plastikemballage, og 100% af Diageos emballage skal kunne genanvendes bredt set. 

Med handlingsplanen lancerer Diageo også ’Sustainable Solutions’, som er en global platform, der har til formål at tilbyde privat finansiering til start-up virksomheder og teknologivirksomheder, som kan hjælpe Diageo med at omstille sin forsyningskæde og brands. Platformen har til formål at støtte små virksomheder og iværksættere med at udvikle og kommercialisere deres opfindelser. Diageo vil dele ressourcer og erfaringer med virksomhederne og derved indfri begge parters potentiale.    

Ewan Andrew, Chief Sustainability Officer og President i Diageo Supply & Procurement, siger: 

”Det er afgørende, at vi handler nu, hvis vi skal bevare den fantastiske verden, vi lever i. Jeg er stolt af, at vi allerede har halveret vores CO2-aftryk, og vi vil udfordre os selv yderligere ved at blive CO2-neutrale inden 2030. Det føles naturligt, at vi viser vejen med vores destillerier Oban og Royal Lochnagar, som skal være CO2-neutrale inden udgangen af året.”
 
 

Yderligere information
Yderligere information om alle 25 mål kan findes på Diageos hjemmeside: 
www.diageo.com eller ved at kontakte Thea Hammerskov, Head of Corporate Relations, Nordics på telefon 2064 4268. 
 

Om Diageo 
Diageo er blandt verdens største producenter af alkoholiske drikkevarer med et enestående udvalg af brands, som blandt andet tæller Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan’s og Windsor whiskies, Smirnoff, Cîroc and Ketel One vodkas, Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray og Guinness. 

Diageo er en global virksomhed, og vores produkter bliver solgt i mere end 180 lande. Diageo er noteret på både London Stock Exchange (DGE) og New York Stock Exchange (DEO). For mere information om Diageo, vores medarbejdere, brands og nøgletal besøg www.diageo.com. Besøg også Diageo’s hjemmeside med information om ansvarlig alkoholkultur, www.DRINKiQ.com, hvor du kan finde viden, initiativer og lære mere.  

Vedhæftede filer

Information om Diageo

Diageo
Sundkrogsgade 21 st
2100 København Ø