DI: Virksomhedernes data skal beskyttes mod unødvendig adgang

Regeringen vil styrke det danske forsvar mod cyberangreb og har fremlagt et lovforslag blandt andet om at styrke Center for Cybersikkerhed. DI støtter en forstærket indsats mod de stigende trusler fra både kriminelle og fremmede stater, men er bekymret over forslaget om at give udvidet adgang til virksomhedernes data

- Vi er i en situation, hvor cybertruslen både udvikler sig og vokser. Så det er vigtigt, at Center for Cybersikkerhed har de værktøjer, der er nødvendige for at imødegå nye og voksende cyberangreb. Men vi er bekymret over den meget brede hjemmel om adgang til virksomhedernes data uden retskendelse, som forslaget i første omgang lægger op til, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

DI arbejder på et høringssvar til lovforslaget, og her vil organisationen blandt andet fokusere på, om den vidtgående adgang til virksomhedernes data er nødvendig.

- Vi skal se nærmere på, om der er den rette balance i lovforslaget. Det vil vi gøre i vores høringssvar - og i en god, videre dialog med Forsvarsministeriet, siger Lars Frelle-Petersen.

DI frygter blandt andet, at en vidtrækkende offentlig adgang til virksomhedernes data kan være en trussel mod virksomhedernes grundlovssikrede ret til beskyttelse af følsomme oplysninger som forretningshemmeligheder og private informationer.

- Grundlæggende ser vi gerne, at Center for Cybersikkerhed får styrkede muligheder for at imødegå cyberangreb mod vores samfund, og det er tydeligt, at det også er ambitionen i lovforslaget, og derfor ser vi frem til en dialog om udformningen af den endelige lovgivning, siger Lars Frelle-Petersen

Et andet element i lovforslaget er, at Center for Cybersikkerhed vil skulle stille en række ydelser frit til rådighed på et område, hvor der i dag eksisterer et frit marked med konkurrerende virksomheder. Også her vil DI have fokus på at sikre, at den vigtige styrkelse af Center for Cybersikkerhed samtidig tager hensyn til det.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.