DI: Virksomhedernes data skal beskyttes mod unødvendig adgang

Regeringen vil styrke det danske forsvar mod cyberangreb og har fremlagt et lovforslag blandt andet om at styrke Center for Cybersikkerhed. DI støtter en forstærket indsats mod de stigende trusler fra både kriminelle og fremmede stater, men er bekymret over forslaget om at give udvidet adgang til virksomhedernes data

- Vi er i en situation, hvor cybertruslen både udvikler sig og vokser. Så det er vigtigt, at Center for Cybersikkerhed har de værktøjer, der er nødvendige for at imødegå nye og voksende cyberangreb. Men vi er bekymret over den meget brede hjemmel om adgang til virksomhedernes data uden retskendelse, som forslaget i første omgang lægger op til, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

DI arbejder på et høringssvar til lovforslaget, og her vil organisationen blandt andet fokusere på, om den vidtgående adgang til virksomhedernes data er nødvendig.

- Vi skal se nærmere på, om der er den rette balance i lovforslaget. Det vil vi gøre i vores høringssvar - og i en god, videre dialog med Forsvarsministeriet, siger Lars Frelle-Petersen.

DI frygter blandt andet, at en vidtrækkende offentlig adgang til virksomhedernes data kan være en trussel mod virksomhedernes grundlovssikrede ret til beskyttelse af følsomme oplysninger som forretningshemmeligheder og private informationer.

- Grundlæggende ser vi gerne, at Center for Cybersikkerhed får styrkede muligheder for at imødegå cyberangreb mod vores samfund, og det er tydeligt, at det også er ambitionen i lovforslaget, og derfor ser vi frem til en dialog om udformningen af den endelige lovgivning, siger Lars Frelle-Petersen

Et andet element i lovforslaget er, at Center for Cybersikkerhed vil skulle stille en række ydelser frit til rådighed på et område, hvor der i dag eksisterer et frit marked med konkurrerende virksomheder. Også her vil DI have fokus på at sikre, at den vigtige styrkelse af Center for Cybersikkerhed samtidig tager hensyn til det.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse