DI: Virksomhederne glæder sig over ny medieaftale med plads til sund konkurrence

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en ny medieaftale for perioden 2019-2023. DI støtter målsætningen i aftalen om at styrke mangfoldigheden og skabe bedre rammer for danske medievirksomheder. Aftalen lægger vægt på, at DR skal gå fra at være en bred medievirksomhed til en markant og samlende kulturinstitution. Det, mener DI, er en helt rigtig målsætning.

- Det har længe været virksomhedernes ønske at få bedre balance mellem spillerne i medielandskabet. Derfor er vi også glade for, at DR med den nye medieaftale i højere grad skal fokusere på kernen i public service, så DR ikke skal konkurrere med private medievirksomheder, hvor det ikke tjener et klart public service-formål, siger direktør Lars Frelle-Petersen, Dansk Industri.

Som noget nyt præciserer aftalen, at DR skal stille sine egenproduktioner til rådighed for andre medieplatforme. Det har længe været et stort ønske hos DI’s medlemsvirksomheder.

- DR producerer rigtig meget godt indhold, som andre udbydere også kan få glæde af at bringe. På den måde kan det nå ud til flere danskere. Og det skal selvfølgelig ske på markedsvilkår, siger DI- direktøren.

Aftalen indebærer endvidere, at Public Service-Puljen gøres bredere og øges markant fra 35 mio. kr. årligt til 101 mio. kr. i 2023. Puljen vil have et særligt fokus på innovation og øget udbud af dansk kvalitetsindhold på tværs af platforme.

- Vi tror på, at konkurrence er en stærk motor for nytænkning. Derfor har det været en mærkesag for virksomhederne, at Public Service-Puljen øges betydeligt. Den nye aftale skaber gode vilkår for, at danskerne i fremtiden kan få et mere varieret tilbud med høj kvalitet fra en bred skare af udbydere, siger Lars Frelle-Petersen.

For yderligere information kontakt pressekoordinator i DI Jonas Forup Stubkjær 2830 1544.

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og