DI: Virksomhederne glæder sig over ny medieaftale med plads til sund konkurrence

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en ny medieaftale for perioden 2019-2023. DI støtter målsætningen i aftalen om at styrke mangfoldigheden og skabe bedre rammer for danske medievirksomheder. Aftalen lægger vægt på, at DR skal gå fra at være en bred medievirksomhed til en markant og samlende kulturinstitution. Det, mener DI, er en helt rigtig målsætning.

- Det har længe været virksomhedernes ønske at få bedre balance mellem spillerne i medielandskabet. Derfor er vi også glade for, at DR med den nye medieaftale i højere grad skal fokusere på kernen i public service, så DR ikke skal konkurrere med private medievirksomheder, hvor det ikke tjener et klart public service-formål, siger direktør Lars Frelle-Petersen, Dansk Industri.

Som noget nyt præciserer aftalen, at DR skal stille sine egenproduktioner til rådighed for andre medieplatforme. Det har længe været et stort ønske hos DI’s medlemsvirksomheder.

- DR producerer rigtig meget godt indhold, som andre udbydere også kan få glæde af at bringe. På den måde kan det nå ud til flere danskere. Og det skal selvfølgelig ske på markedsvilkår, siger DI- direktøren.

Aftalen indebærer endvidere, at Public Service-Puljen gøres bredere og øges markant fra 35 mio. kr. årligt til 101 mio. kr. i 2023. Puljen vil have et særligt fokus på innovation og øget udbud af dansk kvalitetsindhold på tværs af platforme.

- Vi tror på, at konkurrence er en stærk motor for nytænkning. Derfor har det været en mærkesag for virksomhederne, at Public Service-Puljen øges betydeligt. Den nye aftale skaber gode vilkår for, at danskerne i fremtiden kan få et mere varieret tilbud med høj kvalitet fra en bred skare af udbydere, siger Lars Frelle-Petersen.

For yderligere information kontakt pressekoordinator i DI Jonas Forup Stubkjær 2830 1544.

DI: Danmark vinder VM-guld i fremtidsparathed19.6.2018 13:37pressemeddelelse

Det viser en ny global undersøgelse fra IMD World Competitiveness Center, der er udkommet i dag. Undersøgelsen rangerer landene efter digital konkurrenceevne, hvor Danmark ender på en 4. plads. Det er én plads bedre end sidste år. Danmark vinder dog guld, når det kommer til fremtidsparathed, blandt andet fordi danske virksomheder tager de nye digitale muligheder til sig. Det glæder Lars Frelle-Petersen, direktør i DI: - Det er fantastiske nyheder. Jeg må tilstå, at jeg nok hellere vil kåres til verdensmester i fremtidsparathed end i fodbold. For det gør, at vi er godt rustet til at vinde den globale konkurrence om vækst og arbejdspladser. Vi skal blive bedre til at fortælle resten af verden, at vi er i den globale elite, så de bedste hoveder og mest innovative virksomheder i højere grad søger til Danmark. Undersøgelsen viser dog også, Danmark har udfordringer på en række parametre. Blandt andet er Danmark ifølge undersøgelsen kun nummer 44 i verden, når det kommer til naturvidenskabeli