DI: Virksomhederne glæder sig over ny medieaftale med plads til sund konkurrence

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en ny medieaftale for perioden 2019-2023. DI støtter målsætningen i aftalen om at styrke mangfoldigheden og skabe bedre rammer for danske medievirksomheder. Aftalen lægger vægt på, at DR skal gå fra at være en bred medievirksomhed til en markant og samlende kulturinstitution. Det, mener DI, er en helt rigtig målsætning.

- Det har længe været virksomhedernes ønske at få bedre balance mellem spillerne i medielandskabet. Derfor er vi også glade for, at DR med den nye medieaftale i højere grad skal fokusere på kernen i public service, så DR ikke skal konkurrere med private medievirksomheder, hvor det ikke tjener et klart public service-formål, siger direktør Lars Frelle-Petersen, Dansk Industri.

Som noget nyt præciserer aftalen, at DR skal stille sine egenproduktioner til rådighed for andre medieplatforme. Det har længe været et stort ønske hos DI’s medlemsvirksomheder.

- DR producerer rigtig meget godt indhold, som andre udbydere også kan få glæde af at bringe. På den måde kan det nå ud til flere danskere. Og det skal selvfølgelig ske på markedsvilkår, siger DI- direktøren.

Aftalen indebærer endvidere, at Public Service-Puljen gøres bredere og øges markant fra 35 mio. kr. årligt til 101 mio. kr. i 2023. Puljen vil have et særligt fokus på innovation og øget udbud af dansk kvalitetsindhold på tværs af platforme.

- Vi tror på, at konkurrence er en stærk motor for nytænkning. Derfor har det været en mærkesag for virksomhederne, at Public Service-Puljen øges betydeligt. Den nye aftale skaber gode vilkår for, at danskerne i fremtiden kan få et mere varieret tilbud med høj kvalitet fra en bred skare af udbydere, siger Lars Frelle-Petersen.

For yderligere information kontakt pressekoordinator i DI Jonas Forup Stubkjær 2830 1544.

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.