DI vil trække sydeuropæisk arbejdskraft til Danmark

Antallet af sydeuropæere, der er fuldtidsbeskæftigede i Danmark, er tredoblet til 11.000 på ti år. Men med 17 mio. ledige i hele EU og høje ledighedsprocenter i Sydeuropa er der potentiale for at hente noget af den manglende arbejdskraft derfra. Spørgsmålet er hvordan? Derfor inviterer DI nu regeringen til et samarbejde om at kortlægge mulighederne for yderligere europæisk rekruttering.

- Mange danske virksomheder har svært ved at finde de nødvendige medarbejdere. Derfor er der behov for at undersøge, om det er muligt at rekruttere flere medarbejdere fra de europæiske lande – især fra de sydeuropæiske lande, hvor ledigheden er betydelig, siger Steen Nielsen, underdirektør i Dansk Industri.

- I den nuværende situation, hvor virksomhederne især mangler faglært arbejdskraft, er det vigtigt at udnytte alle muligheder for at tiltrække flere medarbejdere. Og arbejdskraft fra Sydeuropa kan blive en del af løsningen, siger Steen Nielsen.

Udenlandske medarbejdere er vigtige for virksomhederne. De har stået for mere end en tredjedel af jobfremgangen i Danmark i de sidste fem år. Siden 2013 er der således kommet 72.000 flere udenlandske medarbejdere til Danmark, og langt de fleste kommer fra EU-lande. Der er især kommet flere medarbejdere fra de østeuropæiske lande som f.eks. Polen og Rumænien.

- Selvom der har været stor fremgang, vil der også i de kommende år være brug for flere udenlandske medarbejdere, hvis vi skal opretholde væksten. Og her er Sydeuropa særlig interessant, men vi ved endnu ikke, hvor stort potentialet egentlig er. Og vi ved ikke, hvordan vi aktiverer potentialet. Derfor vil vi nu sætte dette kortlægningsprojekt i gang, siger Steen Nielsen, der ser et samarbejde mellem Beskæftigelsesministeriet og DI som indlysende.

Beskæftigelsesministeriet og Work-in-Denmark har allerede kontakt med de andre landes beskæftigelsesmyndigheder, og dette netværk kan formentlig bidrage til en kortlægning af hvilke ressourcer, der findes i de forskellige EU-lande. Det skal også undersøges, hvad skal der til, for at eksempelvis sydeuropæiske faglærte medarbejdere rejser til Danmark for at arbejde. I den forbindelse skal det undersøges, om vi i Danmark kan gøre noget for at styrke mobiliteten – f.eks. ved at gøre mere opmærksom på Danmark som et godt arbejdsland.

- DI vil samtidig gerne påtage sig at undersøge nærmere, hvilke behov DI’s medlemsvirksomheder har for flere europæiske medarbejdere, hvordan virksomhederne i dag arbejder med rekruttering, og om der kan gøres noget for at understøtte virksomhedernes rekruttering i de europæiske lande.

DI vil rette henvendelse til Beskæftigelsesministeriet umiddelbart efter regeringens kommende udspil om udenlandsk arbejdskraft.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør i DI Steen Nielsen, 2949 4557

DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere18.9.2018 13:00pressemeddelelse

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet. - Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad. Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mø

Nye medlemmer i DI's valgte ledelse18.9.2018 11:07pressemeddelelse

DI har i dag holdt generalforsamling i København, og her fik DI’s hovedbestyrelse syv nye medlemmer: - CEO Søren Brinck, Carlsberg Danmark A/S - Managing Director Ib Enevoldsen, Rambøll Danmark A/S - Adm. direktør Flemming Jensen, DSB Vedligehold A/S - Direktør Palle Lind Jensen, Meyland-Smith A/S - Adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S - Group Director, COO Henrik Salée, RMIG A/S - Medindehaver/arkitekt Katja Viltoft, JJW Arkitekter A/S På det efterfølgende konstituerende hovedbestyrelsesmøde blev CEO Lars-Peter Søbye fra COWI Holding A/S genvalgt som formand. Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, blev valgt som ny viceformand, og CEO Anne Kathrine Steenbjerge fra Ancotrans A/S blev genvalgt som viceformand. Hovedbestyrelsen valgte herefter adm. direktør Flemming Werner Jensen, Sax-Trans A/S, Group President, CEO Mads Nipper, Grundfos A/S, koncerndirektør Lars Sanddahl Sørensen, Scandinavian Airlines System, og adm. direktør Jesper Uggerhøj, KOPENHAGEN FUR a.m.

Dansk sundhedsindustri går frem for 10. år i træk12.9.2018 12:00pressemeddelelse

Eksporten af danske sundhedsprodukter er steget ti år i træk og ligger nu på 110 mia. kr. Det gør sundhedsindustrien til en stærk vækstmotor i dansk økonomi med rekordmange nye job og stor værdiskabelse. - Den danske sundhedsindustri står stærkt og fylder i dag markant mere i dansk eksport end for ti år siden, faktisk hele 60 pct. mere. Men ambitionerne er endnu større. Det er DI’s og regeringens målsætning, at vi inden 2025 når 200 mia. kr., men det kræver, at vi lægger os i selen, siger direktør Tine Roed, DI. Den kraftige vækst i eksporten har også betydet, at sundhedsindustrien har ansat mange flere medarbejdere – også gennem finanskrisen. Siden 2008 har virksomhederne i branchen ansat mere end 10.000 flere, hvilket svarer til en vækst på 24 pct. - Sundhedsindustrien leverer produkter, som er efterspurgt over hele verden. Den uafbrudte vækst, branchen har vist gennem de seneste 10 år, har også skabt en støt fremgang i antallet af arbejdspladser i de danske sundhedsvirksomheder, og

Presseinvitation: DI Topmødet 2018 - Danmark på arbejde – flere hænder og hoveder12.9.2018 11:07Presseinvitation

Flere danskere end nogensinde går på arbejde hver dag i private virksomheder. Men manglen på medarbejdere er nu så omfattende i danske virksomheder, at mange virksomheder må takke nej til ordrer, fordi de har svært ved at skaffe de medarbejdere, de skal bruge. Behovet for kvalificerede medarbejdere er - set med DI’s øjne - den største politiske og økonomiske udfordring for Danmark lige nu. Derfor er manglen på arbejdskraft på agendaen, når godt 1.000 beslutningstagere fra ind- og udland mødes til DI Topmødet 2018. Pressen inviteres til DI Topmødet 2018 tirsdag den 18. september kl. 13-18, TAP1, Raffinaderivej 10, 2300 København S. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen vil være til stede og holde tale ved DI Topmødet 2018. På kanten til et nyt folketingsår – og et valgår – vil både statsminister Lars Løkke Rasmussen og formand for Socialdemokratiet, Mette Frederiksen tale på Topmødet og komme med deres bud på de rigtige løsninger for Danmark og for danske virksomheder. Næstformand for EU-ko