DI: Vigtigt udspil fra regeringen om it-sikkerhed

Regeringen imødekommer i dag et længerevarende ønske i dansk erhvervsliv om en national strategi for it-sikkerhed, hedder det i en kommentar fra Dansk Industri.

- Cybertruslen er en kæmpe udfordring for erhvervslivet. Det gælder ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder. Derfor er det rigtig vigtigt, at regeringen nu spiller ud med en central strategi for, hvordan Danmark fremover bedre kan gardere sig mod spionage og angreb fra kriminelle via internettet, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Den nationale cyberstrategi har efter DI’s mening mange gode initiativer. Det gælder ikke mindst strategier for de enkelte sektorer i samfundet og decentrale cybersikkerhedsenheder. DI roser også strategiens fokus på digital dømmekraft og på digitale kompetencer på uddannelserne og på ny sikkerhedsteknologi i forskningen. Endelig fremhæver DI initiativet med jævnligt at tage temperaturen på it-sikkerheden herhjemme.

- Strategien er udtryk for en politisk vilje til at tage ansvar for bedre it-sikkerhed. Og det er godt, for det er vigtigt, at vi som samfund tager truslen alvorligt, og at vi påtager os en digital ansvarlighed, der matcher vores samfunds digitaliseringsgrad.

- Cybertruslen er så markant og gennemgribende, at vi kun kan imødegå den i fællesskab. DI støtter etableringen af et erhvervspartnerskab for øget it-sikkerhed i dansk erhvervsliv som led i strategien, der fremover kan fungere som et forum, der samler indsatsen for en styrket cyber- og informationssikkerhed i SMV’er, siger Lars Frelle-Petersen.

Virksomheder bliver i stigende grad ramt af forskellige former for cyberangreb og på nogle områder er virksomhederne ligefrem first line of defence i cyberforsvaret af Danmark, mener DI.

- Vi havde gerne set et endnu stærkere fokus i strategien på truslerne mod virksomhederne. Her er der ikke mindst brug for hurtig og effektiv varsling om cybertrusler til hele erhvervslivet og flere efterforskningsressourcer til politiets bekæmpelse af cyberkriminalitet. Der er også brug for konkrete værktøjer til at styrke de mindre virksomheders it-sikkerhed, når de ikke selv har ressourcer og kompetencer til at tage de nødvendige skridt.

Dansk Industri mener, at cybersikkerhed fremover skal være et konkurrenceparameter for danske virksomheder.

- Vi vil arbejde for, at it-sikkerhed bliver en dansk styrkeposition. I international sammenhæng skal vi være lige så stærke til cybersikkerhed, som vi er til digitalisering, siger Lars Frelle-Petersen.

DI foreslår fælles internationale spilleregler for håndtering af cybersikkerhed, f.eks. i form af en digital Genève-konvention, der skal skabe internationale regler, der beskytter borgere og virksomheder mod en ny tids digitale trusler

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Bo Hjuler på tlf.: 2328 4912

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge