DI: Vigtigt udspil fra regeringen om it-sikkerhed

Regeringen imødekommer i dag et længerevarende ønske i dansk erhvervsliv om en national strategi for it-sikkerhed, hedder det i en kommentar fra Dansk Industri.

- Cybertruslen er en kæmpe udfordring for erhvervslivet. Det gælder ikke mindst for de små og mellemstore virksomheder. Derfor er det rigtig vigtigt, at regeringen nu spiller ud med en central strategi for, hvordan Danmark fremover bedre kan gardere sig mod spionage og angreb fra kriminelle via internettet, siger direktør Lars Frelle-Petersen, DI.

Den nationale cyberstrategi har efter DI’s mening mange gode initiativer. Det gælder ikke mindst strategier for de enkelte sektorer i samfundet og decentrale cybersikkerhedsenheder. DI roser også strategiens fokus på digital dømmekraft og på digitale kompetencer på uddannelserne og på ny sikkerhedsteknologi i forskningen. Endelig fremhæver DI initiativet med jævnligt at tage temperaturen på it-sikkerheden herhjemme.

- Strategien er udtryk for en politisk vilje til at tage ansvar for bedre it-sikkerhed. Og det er godt, for det er vigtigt, at vi som samfund tager truslen alvorligt, og at vi påtager os en digital ansvarlighed, der matcher vores samfunds digitaliseringsgrad.

- Cybertruslen er så markant og gennemgribende, at vi kun kan imødegå den i fællesskab. DI støtter etableringen af et erhvervspartnerskab for øget it-sikkerhed i dansk erhvervsliv som led i strategien, der fremover kan fungere som et forum, der samler indsatsen for en styrket cyber- og informationssikkerhed i SMV’er, siger Lars Frelle-Petersen.

Virksomheder bliver i stigende grad ramt af forskellige former for cyberangreb og på nogle områder er virksomhederne ligefrem first line of defence i cyberforsvaret af Danmark, mener DI.

- Vi havde gerne set et endnu stærkere fokus i strategien på truslerne mod virksomhederne. Her er der ikke mindst brug for hurtig og effektiv varsling om cybertrusler til hele erhvervslivet og flere efterforskningsressourcer til politiets bekæmpelse af cyberkriminalitet. Der er også brug for konkrete værktøjer til at styrke de mindre virksomheders it-sikkerhed, når de ikke selv har ressourcer og kompetencer til at tage de nødvendige skridt.

Dansk Industri mener, at cybersikkerhed fremover skal være et konkurrenceparameter for danske virksomheder.

- Vi vil arbejde for, at it-sikkerhed bliver en dansk styrkeposition. I international sammenhæng skal vi være lige så stærke til cybersikkerhed, som vi er til digitalisering, siger Lars Frelle-Petersen.

DI foreslår fælles internationale spilleregler for håndtering af cybersikkerhed, f.eks. i form af en digital Genève-konvention, der skal skabe internationale regler, der beskytter borgere og virksomheder mod en ny tids digitale trusler

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator i DI Bo Hjuler på tlf.: 2328 4912

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae