DI: Vigtigt med bred politisk aftale om bedre infrastruktur

Mindre trængsel, bedre veje og en mere effektiv kollektiv trafik. Det bliver resultatet af regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan for den danske infrastruktur. Det er godt, at vi nu har fået en langsigtet og nødvendig plan, som giver infrastrukturen et løft, mener DI.

- Regeringen leverer en sammenhængende investeringsplan for infrastrukturen, og det er helt nødvendigt. Trafikken på vejene sander til, vi holder mere og mere i kø, og den kollektive trafik er under pres, siger Tine Roed, direktør i DI.

DI har for nylig lanceret vores eget bud på en investeringsplan for udbygning af infrastrukturen. DI har opfordret Folketinget til at investere 70 mia. kroner frem mod 2030. Regeringen og Dansk Folkeparti har også taget igangværende projekter med i deres plan. Så samlet set er der tale om et tilsvarende ambitiøst niveau for investeringer.

- Hvis de her investeringer bliver ført ud i livet, vil det give danskerne en bedre hverdag, virksomhederne bedre konkurrenceforhold og spare samfundet for milliarder år efter år. Det vil gøre livet lettere for alle, der færdes i trafikken, siger Tine Roed.

Regeringen og Dansk Folkeparti har prioriteret en lang række nødvendige vej- og baneprojekter rundt om i landet. De fleste bliver dog først sat i gang fra 2024 og frem. Der er også sat 12 mia. kr. af til puljer, som skal dække investeringer i mindre projekter frem mod 2030. Og så er der sat 6 mia. kr. af til øget vedligehold af den eksisterende infrastruktur.

- Regeringen og Dansk Folkeparti har prioriteret de infrastrukturprojekter, som haster mest, men vi kan godt komme hurtigere i gang. Der er visse projekter – for eksempel den tredje Limfjordsforbindelse - hvor man godt kan gå i gang med det samme, siger Tine Roed.

- Med planen vil regeringen og Dansk Folkeparti også passe bedre på den infrastruktur, vi allerede har. Det vil vi gerne rose.

Med aftalen har Dansk Folkeparti valgt at forlade Togfonden. Men udspillet fra regeringen og Dansk Folkeparti må ikke føre til, at partierne bruger infrastrukturen som en politisk kampplads.

- Nu har vi endelig fået en plan. Vi håber, at den plan bliver funderet bredt i Folketinget, så erhvervslivet kan regne med investeringerne, selvom der er skiftende politiske flertal, siger Tine Roed.

Direktør i DI Tine Roed træffes gennem presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829