DI: Vigtigt for danske arbejdspladser, at lønkompensation bliver genindført

Tusindvis af virksomheder og arbejdspladser er hårdt ramt af de restriktioner, som nu er indført i 38 kommuner for at få kontrol om smittespredningen. Det gælder ikke kun på de tvangslukkede virksomheder, men også de mange underleverandører og brancher, som mærker følgevirkningerne af nedlukningen. Derfor har det været fuldstændig afgørende – hurtigt – at få genindført lønkompensationsordningen.

- Rigtig mange virksomheder er virkelig hårdt pressede af coronakrisen og de nye restriktioner, og derfor har vi arbejdet hårdt for hurtigt at få genindført lønkompensationsordningen. Vi kommer ikke til at undgå afskedigelser i denne svære situation, men aftalen her kan være med til at begrænse dem og holde hånden under tusindvis af job i virksomhederne, siger viceadm. direktør Kim Graugaard, DI.

Han understreger, at mange virksomheder allerede melder om færre kunder og indtægter.

- Siden de nye restriktioner blev indført, har vi talt med rigtig mange berørte virksomheder, som i forvejen var pressede – og nu bliver ramt igen. Vi er meget tilfredse med, at det hurtigt er lykkedes at indgå en aftale, der kan være en hjælp til at kunne beholde medarbejderne i job, selv om virksomheden må lukke eller har store fald i indtjeningen, siger viceadm. direktør Kim Graugaard.

Han peger på, at lønkompensationsordningen dog fortsat indebærer udgifter for virksomhederne.

- Vi håber, at rigtige mange virksomheder igen vil anse lønkompensationsordningen som et værktøj, de kan bruge i en svær krisetid. Men det er også vigtigt, at både politikere og resten af samfundet véd, at lønkompensation stadig indebærer, at virksomhederne betaler en del af lønnen til medarbejdere, som er sendt hjem. Så de virksomheder, der bruger ordningen, tager et meget stort ansvar i en meget svær tid, siger viceadm. direktør Kim Graugaard.

Som led i trepartsaftalen er den såkaldte arbejdsfordelingsordning også blevet fremrykket, så den træder i kraft i midten af december.

- Vi står i en alvorlig krisetid, hvor der er brug for alle tænkelige værktøjer og løsninger til at klare os igennem. For nogle virksomheder kan ordningen om arbejdsfordeling være rigtigst for dem, og derfor er vi tilfredse med, at den ordning nu bliver fremrykket, siger Kim Graugaard.

For yderligere information kontakt pressechef og vicedirektør Per Geckler Møller på tlf.: 2949 4434.

Vi skal i gang med energiøerne nu22.1.2021 09:55:40 CETPressemeddelelse

Den politiske beslutning om energiøer i Nordsøen og Østersøen cementerer Danmarks rolle som førende havvindnation. Men politikerne behøver ikke at bruge tid på at drøfte, hvordan energiøerne præcis skal se ud. Aktørerne på markedet finder selv ud af, om energiøerne skal placeres på kunstige øer eller platforme, mener Wind Denmark og Dansk Industri. Det er til gengæld vigtigt, at vi snarest kommer i gang med at etablere øerne.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning