DI: Vigtigt at EU står sammen om grøn genopretning af Europa

Efter intense maratonforhandlinger er EU-landene blevet enige om en budgetramme for de kommende syv år og en genopretningsfond på 750 mia. euro, der skal være med til at genstarte væksten i EU efter coronakrisen. Begge dele har et klart fokus på investeringer i grøn omstilling, digitalisering og forskning, der vil gavne Danmark og danske virksomheder, vurderer DI.

- Vi glæder os over, at EU-landene står sammen om at håndtere den meget alvorlige økonomiske krise. Som en lille åben økonomi er vi dybt afhængige af udviklingen i andre EU-lande. Når det går godt for Europa, går det også godt for danske virksomheder. Nu handler det om at få genopretningsfonden i spil hurtigst muligt, så vi kan få gang i vækst og eksport, siger Thomas Bustrup, international direktør i Dansk Industri (DI).

Investeringer i grøn omstilling, digitalisering og forskning er strategiske fokusområder i EU’s budget og genopretningsfond. Det skal være med til at sikre, at EU’s økonomi ikke bare kommer op på normalniveauet, men også bliver mere konkurrencedygtigt på længere sigt. Behovet for investeringer er stort, og derfor yder genopretningsfonden et væsentligt bidrag til, at EU fortsat kan være i front i den globale konkurrence.

- Det er afgørende, at EU prioriterer den grønne og digitale omstilling. Vi har brug for en infrastruktur for data, energi og affaldsressourcer, hvis vi skal indfri det fulde vækstpotentiale i EU’s indre marked. Samtidig vil investeringer kaste mange nye eksportordrer af sig. Det gavner især danske virksomheder, som har en førerposition inden for grøn teknologi, siger Thomas Bustrup.

Genopretningsfonden har særligt fokus på investeringer i de hårdest ramte EU-lande, men kommer ikke til at blive en overførselsmekanisme. EU-landene er enige om, at der skal knyttes krav om strukturelle reformer til lån og tilskud fra genopretningsfonden. Ministerrådet vil derfor løbende overvåge, at EU-midlerne bruges efter hensigten på en vækst- og fremtidsorienteret måde.

- Trods den akutte krise er det vigtigt, at EU fastholder sikrer, at medlemslandene gennemfører vækstskabende reformer af arbejdsmarkedet, uddannelsessektoren og den offentlige sektor. Det er helt afgørende for EU’s konkurrencekraft og robusthed over for fremtidige kriser, at der skabes større råderum i økonomien, siger Thomas Bustrup.

Selvom EU-landene har taget et vigtigt skridt med denne aftale, er forhandlingerne ikke slut endnu. Til efteråret venter forhandlinger med Europa-Parlamentet, der skal give samtykke til budgettet, og som også har indflydelse på de sektorspecifikke forslag. Herefter skal Ministerrådet tage stilling til en tilpasset version af budgettet, så genopretningsfonden og den nye budgetramme kan træde i kraft pr. 1. januar 2021.

For yderligere kontakt DI's presserådgiver Ditte Rieland på tlf. +4522467822 eller e-mail: dirh@di.dk

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:12:30 CESTPressemeddelelse