DI Vand tager kampen op mod vandmangel og urenset spildevand

En række virksomheder, der arbejder med vandteknologi, vand- og spildevandsforsyning samt rådgivning, har i dag stiftet foreningen DI Vand. Foreningen vil arbejde for at forbedre vilkårene for millioner af mennesker, som lider under mangel på rent drikkevand og urenset spildevand. Det skal ske ved at styrke forskningen, sikre bedre rammevilkår for virksomhederne og øge eksporten af vandteknologi.

Danske virksomheder er blandt de førende i verden inden for vandteknologi. Det gælder både rådgivning og produktion af udstyr. Men DI Vand vil sørge for, at der sker en styrket og koordineret indsats for at få løsningerne i spil.

- Jeg er glad for, at så mange virksomheder, der arbejder med vandteknologi, vil være med i DI Vand. Rent drikkevand og ordentlig håndtering af spildevandet er desværre stadig en udfordring mange steder i verden, og danske virksomheder står stærkt, når det gælder om at finde gode og bæredygtige løsninger på udfordringerne. Nu har virksomhederne fået et fælles talerør, siger Tine Roed, direktør i DI.

Medlemmerne af DI Vand tæller både teknologiproducenter, rådgivere og vand- og spildevandsforsyninger. Foreningen hører under Dansk Industri (DI).

Den nyvalgte formand, Senior Vice President Jesper Daugaard fra Kamstrup A/S, er stolt over at være betroet hvervet som den første formand for DI Vand.

- Rundt omkring i verden er der et stigende behov for gode energieffektive løsninger til at levere rent drikkevand og til at rense spildevandet, siger Jesper Daugaard.

- Vores ambition om at nå en vandteknologieksport på 40 mia. i 2030 kræver både, at vi iscenesætter vores styrkepositioner bedre, og at vi tænker nyt og bruger hinanden på tværs af branchen. Derfor er det essentielt, at vi får sat ekstra tryk på eksporten og udviklingen af dansk vandteknologi og rådgivning.

Bestyrelsen for DI Vand består af:

DI Vands bestyrelse:

• Senior Vice President Jesper Daugaard, Kamstrup A/S (formand)
  • Forretningschef Jens Brandt Bering, NIRAS A/S (næstformand)
  • Global Brand Manager Michael Ramlau-Hansen, AVK Holding A/S
  • Senior market director Claus Nickelsen, COWI A/S
  • Global Director Mads Warming, Danfoss A/S
  • Managing Director Thor Ugelvig Petersen, DHI Danmark A/S
  • Group Director Morten Riis, Grundfos Holding A/S
  • Adm. direktør Niels Møller Jensen, Herning Vand Holding A/S
  • Forsyningsdirektør Ole Adeler, HOFOR A/S
  • Partner Henriette Soja, Horten Advokatpartnerskab
  • Adm. direktør Hans-Martin Friis Møller, Kalundborg Forsyning
  • Managing Director Hanne Christensen, Rambøll Danmark A/S
  • Direktør Kaj Stjernholm, Stjernholm A/S
  • Direktør Jonathan Cope, RGS Nordic A/S
  • COO Claus Homann, Aarhus Vand A/S

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 23326829

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.