DI: Vækstudspil en tiltrængt håndsrækning til danske virksomheder

Regeringens erhvervs- og vækstudspil får en positiv modtagelse fra Dansk Industri, som opfordrer Folketingets partier til at stå sammen om at gøre et godt udspil til en fremragende aftale, der gør op med bøvlede afgifter, sikrer ny kapital til små og mellemstore virksomheder og trækker endnu flere investeringer til Danmark.

- Regeringen lægger op til at give vores virksomheder og deres medarbejdere en tiltrængt håndsrækning på en lang række områder, hvor virksomheder efterspørger bedre vilkår. Det er godt nyt, for når det går vores virksomheder godt, skaber det flere job og øget velstand i Danmark, siger adm. direktør Karsten Dybvad, DI.

Han glæder sig over, at regeringen vil forbedre vilkårene for små og mellemstore virksomheder, der har brug for kapital til at investere. Det skal bl.a. ske ved at skabe bedre muligheder for den enkelte dansker for at placere sin opsparing i unoterede virksomheder og gennem mindre skrappe kapitalkrav til at etablere aktieselskaber.

- Mange af vores små og mellemstore virksomheder kunne opleve højere vækst og dermed skabe flere arbejdspladser, hvis de havde nemmere ved at tiltrække investorer. Derfor er vi godt tilfredse med, at regeringen – ligesom DI – ønsker at gøre det nemmere for danskerne at placere deres opsparing i unoterede virksomheder og gøre det billigere og lettere at etablere aktieselskaber, siger Karsten Dybvad.

DI tager også godt imod forslaget om at rydde op i de mange punktafgifter, som skaber unødigt besvær for virksomhederne – og gør det dyrere at være dansker.

- Det er en stor lettelse for mange virksomheder, at regeringen nu skærer igennem og foreslår at sløjfe de bøvlede danske afgifter på nødder, til gavn for både virksomheder og forbrugere. En ambitiøs saneringspakke vil give virksomhederne mulighed for at bruge færre kræfter på at tumle med afgifter – og flere ressourcer til at skabe værdi, siger Karsten Dybvad.

Udvidelsen af forskerskatteordningen fra fem til syv år er endnu et af de elementer i udspillet, der vinder gehør i DI.

- Det er stærkt efterspurgt hos vores virksomheder, at vi får udvidet forskerskatteordningen. Det vil hjælpe danske virksomheder med at tiltrække og fastholde de højtkvalificerede medarbejdere, de har så hårdt brug for, så vi kan fastholde produktion og udvikling her i Danmark, siger Karsten Dybvad.

Han opfordrer til, at regeringen og de øvrige politiske partier i de videre forhandlinger også inddrager andre tiltag, der kan gøre det endnu mere attraktivt for virksomheder at investere her i Danmark. Det vil ikke mindst være gavnligt for danske virksomheder, hvis politikerne afskaffer NOx-afgiften og fjerner den begrænsning, der i dag er på at kunne afskrive tidligere års underskud, som stammer fra store investeringer. Og så bør politikkerne sikre, at selskabsskatten hele tiden er konkurrencedygtig i forhold til landene omkring os, mener DI.

- Hvis Danmark fortsat skal være konkurrencedygtig i forhold til vores nabolande, bør vi lægge en helstøbt plan for, hvordan vi skaber det mest attraktive investeringsmiljø i Danmark. Både skattekommissionen og Vismændene har foreslået at fjerne den begrænsning, der er i dag er på, at kunne udnytte tidligere års underskud, fordi det afholder virksomhederne fra at gennemføre store, langsigtede investeringer. Og så bør Folketingets partier stå sammen om at sikre, at vi bedst muligt tilpasser selskabsskatten, så Danmark ikke sakker bagud i forhold til landene omkring os, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, e-mail: jofs@di.dk eller tlf.: 2830 1544

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge