DI udsteder tomme løfter til ufaglærte

”DI udsteder tomme løfter til landets ufaglærte, om at ingen bliver ramt, hvis beløbsgrænsen nedsættes. Samtidig forsøger de at tegne et billede af, at 3Fs måde at regne på, ikke holder vand.”

Sådan siger Søren Heisel, forbundssekretær i 3F, i en kommentar til DIs pressemeddelelse tidligere i dag. I pressemeddelelse skriver DI blandt andet, at feriepenge ikke må regnes med, hvis en person skal ansættes på beløbsordningen.

”DI har længe turneret med påstanden om, at nedsættelse af beløbsgrænsen ikke kan ramme ufaglærte job. Den forsikring giver vi ikke meget for i 3F.”

3Fs beregninger baserer sig på, hvordan regeringens udspil til at tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft til landet vil ramme i fremtiden.

Hvorfor det? Fordi ferieloven laves om fra 2020, så feriepenge kan udbetales i takt med de optjenes – allerede efter en måned. Det har betydning for opgørelsen, og hvem der rammes.

”Når DI ikke medregner feriepenge kigger de samtidig kun på dem, der er kommet ind på beløbsordningen i år ét. For dem, der fortsat er her i år 2, vil feriepengene indgå også med den nuværende ferielov. Endelig vil personer på beløbsordningen givet holde meget lidt ferie i det første år, de er her. Det taler også mod DI’s opgørelse,” siger Søren Heisel.

Han bemærker, at når Finansministeriet i svar til folketinget har analyseret på beløbsordningen har feriepenge været en del af den opgjorte løn, og anholder, at DI i sin opgørelse tilsyneladende ser bort fra, at folk, der starter på denne ordning, ikke kun starter 1. januar og dermed følger ferie-optjeningsåret til punkt til prikke. Men at de faktisk kan optjene ferie til afholdelse inden for 12 måneder.

”Men uanset hvilken regnemaskine, vi i 3F lægger ned over det her, så holder det simpelthen ikke en meter, når direktørerne fra DI påstår, at det ikke vil ramme ufaglærte at nedsætte beløbsgrænsen. For det vil det,” siger Søren Heisel.

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter