DI-udspil skal skaffe 42.000 flere medarbejdere

Manglen på medarbejdere er så omfattende, at flere end 4 ud af 10 af de virksomheder, som har forsøgt at rekruttere, har måttet opgive. På DI Topmødet 2018 præsenterer organisationen et udspil, der vil kunne sikre 42.000 flere medarbejdere til virksomhederne. Udspillet fokuserer både på at bringe flere fra passiv forsørgelse til job og samtidig gøre det nemmere at ansætte kvalificerede medarbejdere fra udlandet.

- Den ubetinget største udfordring for danske virksomheder og dansk økonomi er, at vi mangler dygtige hænder og hoveder til at holde væksten i gang. Det er nu så omfattende, at én ud af ti virksomheder har takket nej til ordrer, fordi de manglede folk, siger DI’s adm. direktør Karsten Dybvad.

Han understreger, at den nye aftale mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget er et godt afsæt for at løfte jobindsatsen rundt omkring i kommunerne. DI foreslår, at kommunernes jobcentre fremover skal vurdere mindst 50 pct. af kontanthjælpsmodtagerne jobparate – så mange flere mødes med krav om at komme i job. Samtidig foreslår DI, at politikerne gør op med reglen om, at unge uden uddannelse i dag ikke kan erklæres jobparate.

- Selv om vi har flere arbejdspladser i Danmark end nogensinde før, er der stadig arbejdsdygtige mennesker, som står udenfor. Alt for mange unge lever på kontanthjælp – uden uddannelse eller en klar forventning fra omverdenen om, at de kommer i job. Det skal vi lave om på, siger Karsten Dybvad.

Med en bedre jobindsats over for kontanthjælpsmodtagere og flere unge jobparate vil 32.000 flere personer kunne hjælpes fra passiv forsørgelse i job. Herudover vil DI skaffe 10.000 flere kvalificerede medarbejdere ved at sænke den såkaldte beløbsordning til 325.000, så faglærte uden for Europa får mulighed for at komme til Danmark og arbejde.

- Vi har brug for, at det bliver lidt nemmere at tiltrække flere af de kvalificerede udenlandske medarbejdere uden for Europas grænser til Danmark. Medarbejdere, som selvfølgelig skal arbejde på danske løn- og ansættelsesvilkår - og som entydigt er til gavn for dansk økonomi, siger Karsten Dybvad.

Læs hele DI’s udspil her: https://www.danskindustri.dk/globalassets/dokumenter-analyser-publikationer-mv/publikationer/topmode-publikation_web.pdf

Yderligere oplysninger: Underdirektør & pressechef Per Geckler Møller, 2949 4434, pgm@di.dk

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o