DI-udspil: Giv selvstændige adgang til krisedagpenge

Stadigt flere små og mellemstore virksomheder mærker de økonomiske konsekvenser af corona-krisen – det gælder i høj grad også enkeltmandsvirksomheder. DI foreslår fem politiske initiativer, der kan holde hånden under SMV’erne og få dem bedst muligt igennem krisen. Blandt forslagene er, at økonomisk nødstedte selvstændige skal have mulighed for at modtage dagpenge og at den netop afregnet moms bliver tilbageført for at styrke likviditeten.

- Tingene udvikler sig dag for dag, og stadig flere SMV’er og selvstændige er så pressede, at de risikerer at dreje nøglen om. Det skal vi have stoppet, og en af vejene er at give de selvstændige mulighed for at få dagpenge uden at lukke deres virksomhed, så de kan klare sig igennem denne svære periode, siger direktør Kent Damsgaard, DI.

Ifølge DI-forslaget skal selvstændige medlemmer af a-kasser kunne få dagpenge i op til tre måneder uden at lukke deres virksomhed, hvis de oplever en nedgang i omsætning på mindst 30 pct. Som en anden del af udspillet foreslår DI flere tiltag, som med det samme kan sikre mere likviditet til de pressede SMV’er.

- Regeringen har præsenteret flere gode tiltag i dag om at udskyde kommende moms og B-skat. Det er godt og klogt, men der også brug for noget, der virker nu og her. Vi foreslår derfor at udskyde indbetaling af B-skat også for marts og at tilbageføre den moms, der netop er blevet afregnet, for at styrke likviditeten, siger Kent Damsgaard.

DI foreslår også, at regeringen sikrer, at offentlige myndigheder vedstår deres kontraktlige forpligtelser, og at offentlige myndigheder ikke med årsag i corona-situationen vil påberåbe sig force majeure over for deres aftaleparter.

- Vi taler med mange små virksomheder som oplever, at de bliver presset af de offentlige myndigheder på deres kontrakter. Her bør de offentlige myndigheder yde deres bidrag til at holde hånden under SMV’erne, så de ikke uden videre aflyser aftaler uden betaling på grund af corona, siger Kent Damsgaard.

Som en femte del af udspillet foreslår DI, at alle erhvervshuse bør stå klar med corona-beredskab, som kan give sparring og vejledning til virksomheder, der er akut udfordret af corona-krisen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 29494434, e-mail pgm@di.dk

DI: Ny aftale holder hånden under tusindvis af arbejdspladser30.3.2020 15:34:55 CESTPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har mandag eftermiddag aftalt at forbedre aftalen om lønkompensation. Virksomheder, der sender medarbejdere hjem med fuld løn, får nu mulighed for at få en lønkompensation på 75 procent af lønnen for funktionærer og 90 procent af lønnen for timelønnede – med et maksimumbeløb på 30.000 kr. for begge. Der er tale om markante forbedringer af ordningen, som vil holde hånden under tusindvis af arbejdspladser, lyder det fra DI.

DI: Danske virksomheder er ramt hårdere, hurtigere og voldsommere end nogensinde før29.3.2020 15:53:33 CESTPressemeddelelse

Statsminister Mette Frederiksen har her til eftermiddag holdt et virtuelt topmøde med erhvervsledere, hvor DI’s adm. direktør påpegede, at coronakrisen har ramt virksomhederne hårdere end nogensinde før. Det haster med at få bragt hjælpepakkerne i spil og være klar med yderligere tiltag. Men frem for alt er der behov for – sammen – at bane vejen for en forsvarlig og balanceret genåbning af Danmark, og DI glæder sig over den gode dialog om det mellem erhvervslivet og regeringen.

DI helt enig med vismændene: Hjælpepakkerne skal ud at virke – hurtigst muligt24.3.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

De økonomiske vismænd, der også udgør Produktivitetsrådet, har i dag offentliggjort deres produktivitetsrapport med vismændenes vurdering af produktivitetsudviklingen. Derudover indeholder rapporten en vurdering af de økonomiske tiltag i relation til coronakrisen. Dansk Industri mener, at vismændene har en vigtig pointe i forhold til de vedtagne hjælpepakker: De skal være så enkle som muligt – og sættes i værk med det samme.