DI: Udsigt til kurskifte med ny præsident

Efter flere dages stemmeoptælling er det nu så godt som sikkert at demokraten Joe Biden til januar flytter ind i Det Hvide Hus. Det vækker glæde i dansk erhvervsliv.

– For dansk erhvervsliv er udfaldet af præsidentvalget en god nyhed. Den amerikanske økonomi har buldret derudaf under præsident Trump og dansk eksport til USA er øget, men Joe Biden har lagt op til et vigtigt kursskifte i amerikansk politik med øget fokus på internationalt samarbejde og grøn omstilling, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

USA er Danmarks største eksportmarked, og ifølge DI er der nu udsigt til bedre muligheder for at afsætte danske virksomheders produkter og ikke mindst grønne løsninger både i USA, men også i resten af verden i de kommende fire år, hvis Joe Biden kommer igennem med sin politik.

- Afslutningen på valget har været langstrakt og præget af stor usikkerhed. I den næste tid er det afgørende, at der sikres en stabil og klar overdragelse af magten, så det politiske USA i stedet kan rette blikket mod de udfordringer landet står over for, såsom håndtering af COVID19 og en stadig coronaramt økonomi, siger Lars Sandahl Sørensen..

Valgsejren markerer en ny retning i amerikansk politik, som vil få stor betydning for hele verden og kan skabe nye muligheder for europæisk og dermed dansk erhvervsliv, mener DI-direktøren.

- Vi lever i en usikker verden, hvor der er brug for globalt lederskab, så vi kan tackle grænseoverskridende problemer som f.eks. coronakrisen og klimaforandringer. Det globale lederskab har manglet de seneste fire år, men nu er der heldigvis håb, siger Lars Sandahl Sørensen.

Dansk eksport til USA er afgørende for Danmarks økonomi og dermed vores fremtidige vækst, velstand og velfærd. Danske virksomheder sælger for 159 mia. kr. om året i USA, og det er med til at sikre knap 100.000 danske arbejdspladser.

Selv om den amerikanske økonomi har lidt hårdt under coronakrisen med nedlukninger og faldende privatforbrug, så har dansk eksport vist sig yderst robust. Udviklingen er i høj grad drevet af en stærk dansk life-science-industri, der udgør mere end 60 pct. af den danske vareeksport.

- Den kommende præsident har høje grønne ambitioner, som dansk erhvervsliv er klar til at hjælpe med at indfri. Hvis USA går aktivt ind i klimakampen, vil det både sætte skub i den grønne omstilling af verdens største økonomi og samtidig kaste nye eksportordrer af sig til danske virksomheder, siger Lars Sandahl Sørensen.

Derudover har Joe Biden også lagt op til, at klimahensyn skal indgå i de kommende handelsaftaler USA indgår med andre lande.

- Vi håber, at noget af det første den nye præsident tager fat på, er at få genskabt det transatlantiske forhold. Det er afgørende for vores virksomheder og økonomi, at vi frit og uden gensidige forhindringer kan handle med hinanden og samarbejde om de mange fælles problemer, der kræver fælles løsninger og samarbejde på tværs af grænser, siger DI-direktøren.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Grøn skattereform har det rigtige sigte, men nogle sektorer rammes alt for hårdt23.11.2020 10:15:12 CETPressemeddelelse

Regeringens udspil til en grøn skattereform har det rigtige sigte. Reformen skal bidrage til, at vi når det ambitiøse mål om 70 procents CO2-reduktion i 2030, som DI og erhvervslivet står bag. Derfor er det også positivt, at regeringen vil understøtte de massive grønne investeringer, som danske virksomheder skal gøre i de kommende år. Det konkrete redskab i reformen om at hæve energiafgiften vil dog ramme nogle sektorer uforholdsmæssigt hårdt. Det bør man rette op på, mener DI.