DI: Udsigt til flere i job end før krisen – højeste antal job nogensinde

DI forventer, at antallet af arbejdspladser i løbet af det næste år vil slå den hidtidige rekord fra 2008, så vi når det højeste antal job nogensinde. Danmark har samtidig udsigt til den højeste økonomiske vækst i 10 år. Siden 2013 er der skabt 160.000 arbejdspladser, og DI regner med yderligere 30-40.000 nye jobs det kommende år. Det fremgår af DI’s nye økonomiske prognose, som offentliggøres i dag.

- Virksomhederne skaber arbejdspladser i højt tempo, og det sker over hele landet. Flere arbejdspladser betyder udvikling i lokalområdet, højere velstand for familierne og flere penge til den offentlige velfærd. Derfor er det også glædeligt, at der er udsigt til, at vi næste år vil have mere end genvundet de arbejdspladser, som vi mistede under finanskrisen, så vi når den højeste beskæftigelse – nogensinde, siger vicedirektør Kent Damsgaard, Dansk Industri.

- Dansk økonomi høster nu frugterne af indsatsen siden finanskrisen, hvor virksomhederne systematisk har udviklet nye og bedre produkter og forbedret deres processer. Samtidig har politikerne sænket eller afskaffet flere af de mest bøvlede og dyre skatter og afgifter og gennemført reformer, der sikrer job. Den medicin virker, og det ser vi i allerhøjeste grad nu, fastslår Kent Damsgaard.

Væksten i økonomien og i antallet af job skal dog helst have følgeskab af de bedst mulige vilkår for virksomhederne, hvis udviklingen skal blive ved. Manglen på medarbejdere er en voksende udfordring i dansk erhvervsliv, og DI mener, at der er behov for politisk handling.

- Nu skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at udviklingen kan fortsætte – og det gør vi bedst ved at sikre gode vilkår for virksomhederne. Både i kommunerne og på Christiansborg. Den vigtigste politiske opgave nu er at sikre virksomhederne nok kvalificerede medarbejdere. Her bør en god aftale om lavere skat på arbejde være et vigtigt skridt på vejen, siger Kent Damsgaard.

Læs hele DI's prognose

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, jofs@di.dk

DI: Ny strategi kan gøre Danmark til fyrtårn for kunstig intelligens23.10.2018 13:00pressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag en ny strategi om en offentlig digital service i verdensklasse. Regeringen vil blandt andet lancere en national strategi for kunstig intelligens. Det glæder DI, der ser frem til, at Danmark på samme vis som f.eks. Frankrig får en strategi for en af de nye avancerede teknologier. - Det er afgørende, at Danmark får en national strategi for kunstig intelligens. Kunstig intelligens er ikke noget fra en science film. Det er noget, der kan gøre både det offentlige og det private hurtigere og bedre. I dag er det kun 5 % af virksomhederne, der bruger det, og det offentlige kunne klare flere opgaver med kunstig intelligens. Vi skal have mange flere med, og det skal være nu, siger Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef i DI. - Danmark er i dag verdens bedste land til offentlig digitalisering. Med den nye strategi tager vi de første skridt til at sikre, at vi også er det om fem og ti år, fortsætter Christian Hannibal. Regeringen vil med strategien blandt andet