DI: Udsigt til flere i job end før krisen – højeste antal job nogensinde

DI forventer, at antallet af arbejdspladser i løbet af det næste år vil slå den hidtidige rekord fra 2008, så vi når det højeste antal job nogensinde. Danmark har samtidig udsigt til den højeste økonomiske vækst i 10 år. Siden 2013 er der skabt 160.000 arbejdspladser, og DI regner med yderligere 30-40.000 nye jobs det kommende år. Det fremgår af DI’s nye økonomiske prognose, som offentliggøres i dag.

- Virksomhederne skaber arbejdspladser i højt tempo, og det sker over hele landet. Flere arbejdspladser betyder udvikling i lokalområdet, højere velstand for familierne og flere penge til den offentlige velfærd. Derfor er det også glædeligt, at der er udsigt til, at vi næste år vil have mere end genvundet de arbejdspladser, som vi mistede under finanskrisen, så vi når den højeste beskæftigelse – nogensinde, siger vicedirektør Kent Damsgaard, Dansk Industri.

- Dansk økonomi høster nu frugterne af indsatsen siden finanskrisen, hvor virksomhederne systematisk har udviklet nye og bedre produkter og forbedret deres processer. Samtidig har politikerne sænket eller afskaffet flere af de mest bøvlede og dyre skatter og afgifter og gennemført reformer, der sikrer job. Den medicin virker, og det ser vi i allerhøjeste grad nu, fastslår Kent Damsgaard.

Væksten i økonomien og i antallet af job skal dog helst have følgeskab af de bedst mulige vilkår for virksomhederne, hvis udviklingen skal blive ved. Manglen på medarbejdere er en voksende udfordring i dansk erhvervsliv, og DI mener, at der er behov for politisk handling.

- Nu skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at udviklingen kan fortsætte – og det gør vi bedst ved at sikre gode vilkår for virksomhederne. Både i kommunerne og på Christiansborg. Den vigtigste politiske opgave nu er at sikre virksomhederne nok kvalificerede medarbejdere. Her bør en god aftale om lavere skat på arbejde være et vigtigt skridt på vejen, siger Kent Damsgaard.

Læs hele DI's prognose

For yderligere oplysninger kontakt pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, DI, tlf.: 2830 1544, jofs@di.dk