DI: Udenlandske medarbejdere har stor betydning for vores vækst og velfærd

Det er vigtigt for både virksomhederne og for Danmark, at regeringen vil styrke mulighederne for at rekruttere flere dygtige medarbejdere fra udlandet. Det siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad, i en kommentar til statsministerens åbningstale.

- Virksomhederne kan ikke blive ved med at skabe ny job og ny vækst i Danmark, hvis de ikke har mulighed for at supplere med dygtige medarbejdere fra andre lande. Så regeringen sætter det helt rigtige fokus. Det vil have stor betydning for Danmarks vækst og velfærd i de kommende år, at vi kan tiltrække flere dygtige folk udefra, siger Karsten Dybvad.

Han advarer mod, hvis nogle partier fokuserer for ensidigt på velfærd op til folketingsvalget, uden at komme med konkrete forslag til, hvordan de vil sikre den vækst, som skal finansiere flere udgifter til velfærd.

- Vi befinder os i et valgår, og derfor er det ikke overraskende, at mange partier har fokus på at bruge flere penge på velfærd. Men det er vigtigt, at politikerne husker på, at hele grundlaget for velfærden er, at vores virksomheder kan trække vækst og job til Danmark siger Karsten Dybvad.

- Allerede nu takker en ud af ti virksomheder nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Det strammer til, så der er brug for handling nu. Vi har både brug for, at flere danskere kommer i job, og at det bliver nemmere at tiltrække dygtige mennesker udefra, siger Karsten Dybvad.

I sin tale lagde statsministeren også stor vægt på klimaet og den grønne omstilling. Det vækker glæde i DI.

- Der er ganske enkelt ikke noget alternativ til den grønne omstilling, og heldigvis er grønne løsninger en klar styrkeposition for Danmark. Derfor er vi glade for, at statsministeren kommer med så klare grønne ambitioner i sin tale. Vi har en fælles opgave om at gennemføre omstillingen på den smartest mulige måde, så danske virksomheder fortsat står stærkt i konkurrencen med virksomheder i andre lande, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef Per Geckler Møller på 2949 4434

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae