DI: Udenlandske medarbejdere har stor betydning for vores vækst og velfærd

Det er vigtigt for både virksomhederne og for Danmark, at regeringen vil styrke mulighederne for at rekruttere flere dygtige medarbejdere fra udlandet. Det siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad, i en kommentar til statsministerens åbningstale.

- Virksomhederne kan ikke blive ved med at skabe ny job og ny vækst i Danmark, hvis de ikke har mulighed for at supplere med dygtige medarbejdere fra andre lande. Så regeringen sætter det helt rigtige fokus. Det vil have stor betydning for Danmarks vækst og velfærd i de kommende år, at vi kan tiltrække flere dygtige folk udefra, siger Karsten Dybvad.

Han advarer mod, hvis nogle partier fokuserer for ensidigt på velfærd op til folketingsvalget, uden at komme med konkrete forslag til, hvordan de vil sikre den vækst, som skal finansiere flere udgifter til velfærd.

- Vi befinder os i et valgår, og derfor er det ikke overraskende, at mange partier har fokus på at bruge flere penge på velfærd. Men det er vigtigt, at politikerne husker på, at hele grundlaget for velfærden er, at vores virksomheder kan trække vækst og job til Danmark siger Karsten Dybvad.

- Allerede nu takker en ud af ti virksomheder nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Det strammer til, så der er brug for handling nu. Vi har både brug for, at flere danskere kommer i job, og at det bliver nemmere at tiltrække dygtige mennesker udefra, siger Karsten Dybvad.

I sin tale lagde statsministeren også stor vægt på klimaet og den grønne omstilling. Det vækker glæde i DI.

- Der er ganske enkelt ikke noget alternativ til den grønne omstilling, og heldigvis er grønne løsninger en klar styrkeposition for Danmark. Derfor er vi glade for, at statsministeren kommer med så klare grønne ambitioner i sin tale. Vi har en fælles opgave om at gennemføre omstillingen på den smartest mulige måde, så danske virksomheder fortsat står stærkt i konkurrencen med virksomheder i andre lande, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef Per Geckler Møller på 2949 4434

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge