DI: Udenlandske medarbejdere har stor betydning for vores vækst og velfærd

Det er vigtigt for både virksomhederne og for Danmark, at regeringen vil styrke mulighederne for at rekruttere flere dygtige medarbejdere fra udlandet. Det siger DI’s adm. direktør, Karsten Dybvad, i en kommentar til statsministerens åbningstale.

- Virksomhederne kan ikke blive ved med at skabe ny job og ny vækst i Danmark, hvis de ikke har mulighed for at supplere med dygtige medarbejdere fra andre lande. Så regeringen sætter det helt rigtige fokus. Det vil have stor betydning for Danmarks vækst og velfærd i de kommende år, at vi kan tiltrække flere dygtige folk udefra, siger Karsten Dybvad.

Han advarer mod, hvis nogle partier fokuserer for ensidigt på velfærd op til folketingsvalget, uden at komme med konkrete forslag til, hvordan de vil sikre den vækst, som skal finansiere flere udgifter til velfærd.

- Vi befinder os i et valgår, og derfor er det ikke overraskende, at mange partier har fokus på at bruge flere penge på velfærd. Men det er vigtigt, at politikerne husker på, at hele grundlaget for velfærden er, at vores virksomheder kan trække vækst og job til Danmark siger Karsten Dybvad.

- Allerede nu takker en ud af ti virksomheder nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Det strammer til, så der er brug for handling nu. Vi har både brug for, at flere danskere kommer i job, og at det bliver nemmere at tiltrække dygtige mennesker udefra, siger Karsten Dybvad.

I sin tale lagde statsministeren også stor vægt på klimaet og den grønne omstilling. Det vækker glæde i DI.

- Der er ganske enkelt ikke noget alternativ til den grønne omstilling, og heldigvis er grønne løsninger en klar styrkeposition for Danmark. Derfor er vi glade for, at statsministeren kommer med så klare grønne ambitioner i sin tale. Vi har en fælles opgave om at gennemføre omstillingen på den smartest mulige måde, så danske virksomheder fortsat står stærkt i konkurrencen med virksomheder i andre lande, siger Karsten Dybvad.

For yderligere oplysninger kontakt underdirektør og pressechef Per Geckler Møller på 2949 4434

DI: Ny strategi kan gøre Danmark til fyrtårn for kunstig intelligens23.10.2018 13:00pressemeddelelse

Regeringen lancerer i dag en ny strategi om en offentlig digital service i verdensklasse. Regeringen vil blandt andet lancere en national strategi for kunstig intelligens. Det glæder DI, der ser frem til, at Danmark på samme vis som f.eks. Frankrig får en strategi for en af de nye avancerede teknologier. - Det er afgørende, at Danmark får en national strategi for kunstig intelligens. Kunstig intelligens er ikke noget fra en science film. Det er noget, der kan gøre både det offentlige og det private hurtigere og bedre. I dag er det kun 5 % af virksomhederne, der bruger det, og det offentlige kunne klare flere opgaver med kunstig intelligens. Vi skal have mange flere med, og det skal være nu, siger Christian Hannibal, digitaliseringspolitisk chef i DI. - Danmark er i dag verdens bedste land til offentlig digitalisering. Med den nye strategi tager vi de første skridt til at sikre, at vi også er det om fem og ti år, fortsætter Christian Hannibal. Regeringen vil med strategien blandt andet

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse