DI: Turismeplan for Vestkysten er fantastisk nybrud

I dag har de 11 jyske kommuner langs Vestkysten, de 3 regioner i Vestdanmark, Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme præsenteret en samlet udviklingsplan for turismen langs Vestkysten.

- Den nye udviklingsplan er den første af sin slags og et fantastisk nybrud i dansk turisme, siger fagleder for turisme Sune K. Jensen, Dansk Industri.

Målet med planen er at øge antallet af overnatninger med 23 mio. i 2025 og nå en samlet omsætning i turismen på 22 mia. kr. I planen anbefaler parterne, at man fokuserer og prioriterer indsatsen på 18 særlige feriesteder fremfor at smøre indsatsen tyndt ud over hele Vestkysten. Målet er at skabe nogle attraktive miljøer med et varieret udbud af oplevelser, overnatningsmuligheder og indkøbsmuligheder.

- Udviklingsplanen ligger i god forlængelse af den seneste aftale mellem regeringen og KL om at fokusere og samle den offentlige turismeindsats på 15-25 tværkommunale destinationer. For det danske turismeerhverv er det afgørende, at vi får skabt nogle større og mere slagkraftige destinationer. Det kræves, hvis vi skal formå at tiltrække og fastholde de udenlandske turister, siger Sune K. Jensen.

Et væsentlig mål med udviklingsplanen, udover at lokke flere turister til, er at få turisterne til at bruge flere penge, mens de er langs Vestkysten.

- Det er positivt, at man vil øge omsætningen, men ambitionsniveauet kunne godt have været højere. Vi skal blive endnu bedre til at synliggøre de mange tilbud, som vi allerede har langs Vestkysten, ligesom vi skal udvikle nye tilbud - ikke mindst til de dage, hvor vejret driller, siger Sune K. Jensen.

DI er enig i, at et centralt indsatsområde i udviklingsplanen for Vestkysten er, at overnatningskapaciteten skal udvides og udvikles, så arealerne udnyttes bedre.

- Det er vigtigt, at landspolitikerne nu griber bolden og giver kommunerne på Vestkysten og turisterhvervet mulighed for at investere og udvikle tidssvarende overnatningskapacitet. Det betyder, at der skal ses på mulighederne for at opføre flere sommerhuse i forlængelse af eksisterende feriesteder, og at campingpladserne skal have mulighed for at investere i flere og større campinghytter, siger Sune K. Jensen.

Yderligere oplysninger fås hos fagleder Sune K. Jensen på tlf. 2949 4624

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge