DI Topmødet 2017: Hva’ nu Danmark!? – Ny verden nye muligheder

Presseinvitation

Danmark er et af de lande i Europa, der har vundet mest ved globaliseringen, internationalt samarbejde og den teknologiske udvikling. Vi er blevet et rigt samfund ved at handle med andre.

Men Danmarks succes i dag er langt fra ensbetydende med, at vi har succes i morgen. Vi er kun blandt verdens mest velfungerende lande, fordi vi gang på gang har formået at udvikle vores samfund og vores virksomheder.

Derfor sætter vi på DI Topmødet 2017 spot på de mest centrale temaer, som både giver udfordringer og muligheder for vores samfund netop nu.

Hvordan kan Danmark udnytte sine styrker i en verden under stor forandring? Hvordan kan danske virksomheder bidrage til at løse globale udfordringer – både nationalt og internationalt? Og hvilke nye forretningsmuligheder kan de gribe?

Pressen inviteres med til:

DI Topmøde 2017 tirsdag den 26. september kl. 13.00 – 18.00

Operaen, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

En af dagens hovedtalere er Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary, som taler på Topmødet om FN’s verdensmål og den private sektor.

Først på scenen er DI’s adm. direktør Karsten Dybvad, som sætter scenen for topmødet – og stiller spørgsmålet ”Hva’ nu Danmark?” og kommer med DI’s bud på et svar.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen og lederen af oppositionen Mette Frederiksen kommer med hver deres politiske besvarelse af spørgsmålet.

Og fra Danmarks største virksomhed kommer CEO A.P. Møller-Mærsk Holding A/S og medlem af Mærsk-gruppens bestyrelse, Robert Mærsk Uggla og taler under overskriften ”Doing well while doing good”.

En række erhvervsledere fra ind- og udland kommer med deres indspark til debatten, heriblandt CEO Jason Lan, Huawei Technologies Denmark og Group President og CEO for Grundfos, Mads Nipper.

Topmødets internationale hovednavn er tidligere CEO for The Huffington Post og nuværende formand for UNLive Online Jimmy Maymann, som holder sit indlæg ”Fra globale udfordringer til lokalt engagement – hvordan involverer vi folk, civilsamfund og virksomheder?”

Danmarks muligheder i en ny verden kommer der en række bud på, når 4 centrale politikere går på scenen til debat:

Formanden for Dansk Folkeparti, Kristian Thulesen Dahl, økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll, Liberal Alliance, erhvervsminister Brian Mikkelsen, Det Konservative Folkeparti og politisk leder Morten Østergaard, Radikale Venstre.

I en anden debat diskuteres forholdet mellem forretning og udvikling under overskriften ”Det er ok at tjene penge på at redde verden”. Her deltager Christian Friis Bach, tidl. FN Undergeneralsekretær og kommende Generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp, Niels Østerberg, CEO, Orana, Kirsten Brosbøl, formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN’s Verdensmål, Anders Lendager, CEO, Lendager Group.

Politikere og virksomhedsledere møder hinanden i pauserne under Topmødet til en kort snak om de udfordringer og muligheder, som danske virksomheder står overfor. En konkret samtale som sætter fokus på, hvordan danske virksomheder kan bidrage til at løse globale udfordringer - både nationalt og internationalt. Og ikke mindst, hvilke nye forretningsmuligheder de kan gribe i relation til FN's 17 Verdensmål for bæredygtighed.

Verdensmålene er også temaet, når en række unge talenter fra Kenya, Holland og Irak, som deltog i det globale initiativ UNLEASH, i løbet af dagen går på scenen med ”Opråb fra verdens talenter”.

På topmødet bliver ”DI Prisen” uddelt til en virksomhed, der har grebet nye muligheder og omsat dem til vækst. I år er temaet for prisen digitalisering, og det er DI’s medlemsvirksomheder, der sammen med en jury afgør, hvem der vinder prisen.

Tilmelding og yderligere oplysninger: Pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Mad med mening - DI Fødevarers årsdag 201819.11.2018 13:04Presseinvitation

Klimamærke, bæredygtighed, madspild. Der er mange meninger om madvarer, faktisk flere end nogensinde, ikke mindst på de sociale medier. Danske fødevarevirksomheder har 360 grader udsigt til udfordringer, som de skal forholde sig til, og som vil ændre deres marked i en meget nær fremtid. Nu sætter DI Fødevarer fokus på, hvordan branchens topchefer skal komme de mange udfordringer i møde – i rette tid. Pressen inviteres til DI Fødevarers årsdag - Mad med mening, Torsdag den 22. november, kl. 14.00 -18.00, Industriens Hus, Rådhuspladsen, København V. Årsdagen får besøg af hele to ministre. Udenrigsminister Anders Samuelsen holder tale til forsamlingen af virksomhedsledere om fødevarevirksomhedernes rolle i forbindelse med FN’s Verdensmål. Derefter er det miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensens tur til at tale om den madpolitiske dagsorden, der også er miljøets dagsorden – og ikke mindst om fødevareindustriens nye målgruppe. Miljø- og fødevareministeren er på scenen igen, når der

Stor messe hjælper internationale medarbejdere med at finde bolig12.11.2018 07:00Pressemeddelelse

Danske virksomheder kan ikke undvære udenlandske talenter, og stadig flere internationale højtuddannede tager springet og flytter til Danmark. Men de har problemer med at finde et sted at bo – i hvert fald et, som de kan betale. Derfor inviterer Dansk Industri og International House nye internationale borgere til messen Housing Fair, der hvert år er et stort tilløbsstykke for internationale talenter. Housing Fair finder sted d. 14. november 2018.

Er blockchain klar til erhvervslivet?9.11.2018 13:12Presseinvitation

Det nye internet er det blevet kaldt. Blockchain er sidste ny skrig i den teknologiske udvikling, som ventes at få stor betydning for samfundet og for erhvervslivet. Blockchain kan blandt andet bruges til at forhindre kopiering og forfalskninger. Blockchain er mere end hype. Men er teknologien klar til brug i erhvervslivet – og er erhvervslivet klar? Det er nogle af de spørgsmål, som DI Digital og Nordic Blockchain Association fokuserer på nu.