DI-topchef: Olaf Scholz samler regering og skal sætte ny kurs i Tyskland

Tysklands næste kansler bliver Olaf Scholz, der de næste fire år skal styre landet i en grønnere retning, sætte turbo på digitaliseringen og løse massive udfordringer med mangel på arbejdskraft. Listen over politiske reformer - der skal iværksættes nu og her - er lang, og der er mange store muligheder for Danmark og eksportgevinster at hente for dansk erhvervsliv, vurderer DI.

Efter 16 år med Angela Merkel i front som kansler i Tyskland overtager Olaf Scholz fra det socialdemokratiske parti SDP roret i tysk politik. Sammen med de liberale i FDP og De Grønne varsler den nye kansler gennemgribende reformer af Tyskland, der også får betydning for Danmark og dansk erhvervsliv.

- Det har stor betydning for Danmark og dansk erhvervsliv, hvem der styrer den politiske kurs i Tyskland, der er vores største samhandelspartner og en vigtig allieret på den globale politiske arena. Mange af de store europæiske udfordringer, vi skal takle i fællesskab, bliver påvirket direkte fra Berlin, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

10.-11. november var DI i Berlin med blandt andre H.M. Dronningen, H.K.H. Kronprinsen, tre ministre og 51 virksomheder for at åbne døre til det vigtige tyske marked. Virksomheder fra mange forskellige brancher handler med Tyskland hver dag. Hvert år krydser der varer og tjenester mellem Danmark og Tyskland for mere end 340 mia. kr., og mere end 115.000 danske arbejdspladser er direkte afhængige af eksporten til Tyskland.

Under coronakrisen faldt dansk eksport med 13 mia. kr. Tabet er der gode muligheder for at indhente, når Olaf Scholz og den nye regeringskonstellation får skudt gang i Tysklands grønne og digitale omstilling. Eksempelvis skal Tyskland stoppe med at bruge kul i 2030 og 80 pct. af landets energiforbrug skal komme fra vedvarende energi. Der bliver også oprettet et nyt boligministerium, der kommer til at arbejde tæt med klimaministeriet. Der skal fuld turbo på energieffektivisering, hvilket er godt nyt for danske virksomheder.

- Kampen mod klimaforandringer var det helt store valgtema, og nu skal den nye kansler og regering levere på valgløfterne om en grønnere fremtid. Hvis Tyskland skal nå sine klimamål om en 60 pct. CO2-reduktion i 2030, skal der investeres massivt i grøn teknologi, som danske virksomheder og deres medarbejdere er verdensmestre i at udvikle og producere. Jeg er ikke i tvivl om, at der findes store, nye muligheder på det tyske marked, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Alt for mange steder i Tyskland bruger man stadig faxmaskiner. Det er gået op for borgerne og den nye kansler, at der skal turbo på digitaliseringen af det tyske samfund, hvis landet ikke skal blive hægtet af den globale udvikling. Det bliver en stor opgave for den kommende regering. Heldigvis skal de ikke kigge længere end til Danmark for inspiration, siger Lars Sandahl Sørensen.

Danske virksomheder, inden for stort set alle tænkelige brancher, har næsten 2.000 datterselskaber i Tyskland, der beskæftiger knap 100.000 medarbejdere. Lige nu er der massiv mangel på arbejdskraft i Tyskland, og derfor er det afgørende, at der kommer arbejdsmarkedsreformer, der gør det nemmere for danske virksomheder at ansætte de nødvendige medarbejdere.

- Mange steder i Europa er der akut mangel på arbejdskraft. Det oplever vi også for tiden i stor stil i Danmark. Der er rift om hænder og hoveder, og det er afgørende for vores virksomheder, at de har adgang til den nødvendige kvalificerede arbejdskraft i Danmark og i Tyskland. Ellers koster det konkurrenceevne, vækst og udviklingsmuligheder. Det er et område, hvor vi har brug for et stærkt samarbejde, siger Lars Sandahl Sørensen.

For yderligere kommentarer og informationer, kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland, tlf. +45 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk